تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1402 - 8:55
60 بازدید
کد خبر : 3699

ایجاد امکان گفت‌وگو با کُتب مرجع پزشکی

ایجاد امکان گفت‌وگو با کُتب مرجع پزشکی

ایسنا/فارس یک گروه از پژوهشگران در فارس، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی موفق به تسهیل استفاده دانشجویان رشته‌های پزشکی و اطبا، از کُتب مرجع در این عرصه، شدند. مدیر پروژه تسهیل استفاده از کتاب‌های مرجع پزشکی، چهارشنبه ۲۴ خرداد به خبرنگاران گفت: دنیای جدید بر مبنای بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی بنا شده است و

ایسنا/فارس یک گروه از پژوهشگران در فارس، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی موفق به تسهیل استفاده دانشجویان رشته‌های پزشکی و اطبا، از کُتب مرجع در این عرصه، شدند.

مدیر پروژه تسهیل استفاده از کتاب‌های مرجع پزشکی، چهارشنبه ۲۴ خرداد به خبرنگاران گفت: دنیای جدید بر مبنای بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوش مصنوعی بنا شده است و اقشارمختلف جامعه به تدریج به خدمات آن نیازمند خواهند شد؛ در همین راستا، به کمک یک تیم از نخبگان فارس، زیرساختی فراهم شد تا برای نخستین بار در جهان، امکان صحبت و گفت‌وگو بین پزشک یا دانشجوی پزشکی با کتاب‌های مرجع مرتبط، فراهم شود.

دکتر میلاد جلالی با اشاره به برخی از نکات مثبت این طرح تحقیقاتی دانش بنیان، گفت: دسترسی به کتاب های مرجع معمولا آسان نیست و محققان همیشه نمی توانند به همه اطلاعات گرانب‌هایی که در آنها ثبت شده، دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر برای یافتن اطلاعات مورد نیاز در این کتاب‌ها، نیازمند صرف وقت زیادی‌ بوده و همین امر فرآیند تحقیق و بررسی را با مشکلاتی روبرو می‌کند.

این پژوهشگر اضافه کرد: گروه ما موفق شد که زیرساختی در بستر فضای مجازی مهیا کند که بر مبنای آن پزشکان قادر باشند با بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی، با کُتب مرجع مورد نیاز خود، گفت و گو کرده و مطالب و اطلاعات مورد نیاز خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کسب کنند.

جلالی که پیش از این با همین گروه ChatGPT را راه‌اندازی کرده و به صورت رایگان در اختیار همگان قرار داده است، گفت: علم پزشکی، به صورت لحظه‌ای رشد کرده و در مسیر تغییر و تحول قرار دارد و همه اعضای کادر درمان نیازمند آن هستند که در هر زمان و مکان، به منابع علمی معتبر و آخرین نتایج تحقیقات علمی، دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها علیه ایران، به نوعی ایجاد سد در مسیر دانش‌افزایی ایرانیان به شمار می‌رود، گفت: کاربران حوزه سلامت به وسیله امکاناتی که در سایت https://pezeshk.ai/ مهیا شده است، می توانند به منابع اطلاعاتی مرجع، که با دور زدن تحریم‌ها امکان‌پذیر شده، دست یابند.

جلالی امکان گفت‌وگوی بی واسطه دانشجویان پزشکی، پزشکان و کادر درمان با منابع اطلاعاتی معتبر را یک مزیت بزرگ توصیف و خاطرنشان کرد: این سایت در مراحل ابتدایی راه اندازی قرار دارد و با گذشت زمان بر حجم داده ها و کتاب های مرجع آن افزوده خواهد شد. 
 
او با اشاره به این موضوع که هوش مصنوعی دستیار ارزنده ای برای اهالی تحقیق و مطالعه است، گفت: امیدوار هستیم که نتایج ایجاد این زیرساخت دانش بنیان در بروزآوری دانش ارزنده پزشکان مثمر ثمر واقع شده و در نهایت عموم جامعه از نتایج تحقیقات جهانی بهره مند شوند.

به گزارش ایسنا؛ از این پس محققان و پژوهشگران و دانشجویان پزشکی و پزشکان می توانند از طریق رجوع به وبسایت https://pezeshk.ai/ به کتاب‌های رفرنس رشته‌های اطفال، طب داخلی، بارداری، بیهوشی، فیزیولوژی، طب زنان و غیره دسترسی داشته باشند و با کمک هوش مصنوعی، با این کُتب، گفت و گو کنند.

از دیگر امکانات این سایت که همچنان در حال گسترش است، طبقه بندی کتاب‌های مرجع در زمینه پزشکی است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.