تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 شهریور 1402 - 6:14
131 بازدید
کد خبر : 4087

به دنبال توسعه ستاد زیست بوم هوش مصنوعی هستیم

به دنبال توسعه ستاد زیست بوم هوش مصنوعی  هستیم

دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از شاخه‌هایی که ستاد بر آن متمرکز شده توسعه ستاد زیست بوم هوش مصنوعی و رباتیک و راه اندازی زیرساخت‌های محاسباتی است. به گزارش ایسنا، رشاد حسینی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، با

دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از شاخه‌هایی که ستاد بر آن متمرکز شده توسعه ستاد زیست بوم هوش مصنوعی و رباتیک و راه اندازی زیرساخت‌های محاسباتی است.

به گزارش ایسنا، رشاد حسینی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، با اشاره به رتبه ایران در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک گفت: ایران در حوزه علم و دانش وضعیت خوبی دارد ولی در تولید فناوری رتبه‌های خوبی نداریم.

وی افزود: در زمینه رتبه بندی سه تا چهار مرجع در حوزه هوش مصنوعی داریم که شامل Tortoise Media, Oxford Inedex, AI Index Rport است و نام ایران در آخرین رنکینگ این مراجع نبوده است.

دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان ابنکه‌این ستاد یک ستاد تازه تأسیس بوده و در دوماه اخیر تشکیل شده است، گفت:  هوش مصنوعی یک حوزه دانشی است  و فارغ‌التحصیلان این حوزه نیز دارای توانمندی‌هایی هستند اما مشکل حوزه توسعه هوش مصنوعی، توسعه زیرساخت هوش مصنوعی است و اگر زیرساخت ان فراهم باشد شرکت‌های فناور ایجاد شده و رشد خواهند کرد.

حسینی با تاکید بر ایجاد زیرساخت سمت تقاضا برای کاربرد این فناوری در بخش های مختلف، اظهار کرد: در این راستا باید آیین‌نامه و قوانین باید ایجاد شود ضمن آنکه نیاز داریم زیر ساخت‌های بیگ دیتا ایجاد شود؛ چرا که تکنولوژی‌های هوش مصنوعی عمدتاً داده‌محور هستند و در این زمینه سال گذشته  قانونی برای به اشتراک گذاری داده ها مصوب شد.

وی عنوان این قانون را «قانون داده‌ها و اطلاعات ملی (دوام)» ذکر کرد و یادآور شد:  قانون دوام در مجلس به رسیده است و به شورای عالی فضای مجازی دستور پیگیری آن را داده است.

دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی معاونت علمی تاکید کرد: بر اساس این قانون بحث مربوط به زیست بوم های داده باید راه اندازی شود تا سازمان‌ها داده‌ها را به اشتراک بگذارند.  تا زمانی که موضوع داده در کشور حل نشود توسعه هوش مصنوعی میسر نخواهد شد.

حسینی گفت: اگر دولت زیرساخت‌های داده های باز را ایجاد کند و داده ها در اختیار عموم قرار گیرد به توسعه کشور کمک خواهد شد از این رو یکی از برنامه‌های ستاد بحث راه اندازی اکوسیستم های داده است.

به گفته وی در این زمینه یکسری پروژه‌های کوچک انجام و بعد پروژه‌های کلان راه‌اندازی می شود.

وی تاکید کرد: در زمینه داده باید یکسری هم‌افزایی‌ها یا وزارت ارتباطات انجام شود.

دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از شاخه‌هایی که ستاد بر آن متمرکز شده توسعه ستاد زیست بوم هوش مصنوعی و رباتیک و راه اندازی زیرساخت‌های محاسباتی است.

وی نمونه این زیست بوم را  مدل هایی همانند “چت جی‌بی” دانست و یاداور شد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که بر آن تمرکز شدیم حوزه سورتینگ و اتوماسیون تفکیک است که نمونه آن تفکیک زباله از مبدا است. در بحث اتوماسیون صنعتی هوش مصنوعی نقش جدی دارد.

حسینی، حوزه فناوری های پردازش با حضور انسان را از دیگر رویکردهای ستاد توسعه هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و یادآور شد:  است. در فرایند تصمیم‌گیری با  هوش مصنوعی برخی موارد اطمینان ۱۰۰ درصدی وجود ندارد و نیاز به دخالت انسان در تصمیم سازی است. نمونه آن ثبت جرایم با دوربین های هوشمند است.

وی گفت: نمونه دیگر جرایم دوران کرونا است که تعداد جرایم ۴ میلیون در آن دوران به ثبت رسید که برای صحت سنجی آن نیاز به دخالت انسان داشت و رباتی را پلیس راهنمایی و رانندگی برای این حوزه پیاده سازی شد.

دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تدوین سند راهبردی این ستاد گفت: یک سند در حوزه هوش،مصنوعی در زمانی که این ستاد  ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال  تدوین شده بود که در حال حاضر این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: البته در حوزه هوش مصنوعی اسنادی در نهادهای دیگر مانند   پژوهشگاه Ict و در همراه اول نیز  در حال تدوین است.

وی با اشاره یه جزئیات این سند، گفت:  سند ملی هوش مصنوعی در قالب ۴ هدف کلان ۵ راهبرد و ۳۰ شاخص کلان از ۱۷۰ شاخص خرد تدوین شده است.

دبیر ستاد توسعه هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان گفت: از انجایی که این سند نیاز به بازنگری دایم دارد از این رو  پروژه مطالعاتی را شروع کردیم که طی آن بررسی وضعیت موجود هوش مصنوعی و راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب را در دستور کار داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.