تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 8:59
193 بازدید
کد خبر : 226

تمرکز شرکتهای ثروتمند جهان بر فناوری‌های دانش بنیان

تمرکز شرکتهای ثروتمند جهان بر فناوری‌های دانش بنیان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توجه ویژه به توسعه آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی در اقتصاد دانش بنیان را ضرورت امروز کشور برشمرده و می‌گوید: امروز از۱۰ شرکت اول ثروتمند جهان، حداقل ۹ شرکت به طور مستقیم با نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان عجین هستند و از آغاز با طرح‌های دانش بنیان همراه بودند. به

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توجه ویژه به توسعه آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی در اقتصاد دانش بنیان را ضرورت امروز کشور برشمرده و می‌گوید: امروز از۱۰ شرکت اول ثروتمند جهان، حداقل ۹ شرکت به طور مستقیم با نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان عجین هستند و از آغاز با طرح‌های دانش بنیان همراه بودند.

به گزارش ایسنا، سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری با نام”تولید، دانش بنیان ، اشتغال آفرین” نامگذاری شده است. بر این اساس استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان به عنوان شرکتهایی نوپا و با ارزش افزوده بالا در دستور کار قرار گرفته و ضرورت ایجاد اشتغال دانش بنیان و تولید مبتنی بر دانش از سوی کارشناسان مورد تاکید واقع شده است.

به اعتقاد کارشناسان، اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند کلید پیشرفت و شکوفایی اقتصاد ایران در قرن جدید باشد و بستر مناسبی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ فراهم کند.

در همین راستا، غلامحسین حسینی نیا – معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ضمن اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری، عمده رویکرد کسب و کارهای دانش بنیان را تولیدی، تجاری، Hi – Tec و ارزش افزا عنوان کرده و می گوید: کسب و کارهای دانش بنیان برای راه اندازی نیازمند دانش و مهارت تخصصی بهره گیری از فناوری‌های نوین برای خلق ارزش افزوده، بهبود بهره وری ملی، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات عرضه شده به بازار هستند.

به گفته وی، امروزه از ۱۰ شرکت اول ثروتمند جهان، حداقل ۹ شرکت به طور مستقیم با نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان عجین هستند و همه آن‌ها از همان آغاز با طرح‌های دانش بنیان همراه بودند.

معاون وزیر کار می افزاید:در شرکت های دانش بنیان، موضوع خلاقیت، نوآوری دانش، کارآفرینی و مهارت، نقش مهمی ایفا می کند و این بدان معنی است که باید گستره هم افزایی اکوسیستم آموزش و کارآفرینی در جامعه به وجود آید تا پشتیبان و تسهیل کننده ایجاد و افزایش اشتغال، افزایش سطح دستمزد و درآمد و افزایش میزان سرمایه گذاری باشد. 

حسینی‌نیا معتقد است هرچه‌ بنگاه‌های اقتصادی دانش بنیان از مهارت افزایی در ساختار منابع انسانی خود بیشتر استفاده کنند، برارزش آن‌ها افزوده شده و چرخه تکامل یافته‌تری از بالندگی ایجاد می‌شود.

در حال حاضر سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور با عزم جدی، مسئولیت مهم مهارت آموزی افراد را با استفاده از ظرفیت‌های سخت افزاری (بهره گیری از ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته درمراکز آموزش فنی و حرفه ای)، ظرفیت‌های نرم افزاری (رویکردهای نوین هیبریدی آموزش های مهارتی و کارآفرینی) و مغز افزاری (منابع انسانی توانمند در حوزه‌های کوچینگ، منتورینگ و مربیان و کارشناسان فنی و مهندسی) برعهده دارد که با هم‌افزایی سایر نهادهای تاثیرگذار دراکوسیستم کارآفرینی و مهارت، تحقق شعار “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” را با هدف افزایش تولید ناخالص ملی، رشد اقتصادی، رشد بهره وری ملی و ارزش افزوده میسر می سازد.

به گزارش ایسنا، شرکت‌های دانش بنیان اگرچه نوپا هستند اما توانسته‌اند در عرصه‌های مختلفی همچون هوش مصنوعی، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات، فناوری‌های نانو و تولید مواد غذایی و کشاورزی فعالیت‌ها و دستاوردهای خوبی از خود نشان بدهند؛ از این رو انتظار می رود با توجه به نامگذاری شعار سال از پتانسیل‌های این مجموعه‌ها در تولید و اشتغال بیش از پیش استفاده شود و اشتغالزایی و تولید مبتنی بر مهارت و دانش روز در واحدها گسترش یابد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه