تاریخ انتشار : یکشنبه 7 خرداد 1402 - 6:13
61 بازدید
کد خبر : 3522

خالق چت جی‌پی‌تی در مورد آینده هوش مصنوعی خوش‌بین‌ است

خالق چت جی‌پی‌تی در مورد آینده هوش مصنوعی خوش‌بین‌ است

سم آلتمن دیدگاه خوش‌بینانه خود را درباره آینده هوش مصنوعی به اشتراک گذاشته است. به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، سم آلتمن(Sam Altman)، مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی OpenAI چند روز اخیر را در سفری به اروپا گذرانده است و با رئیس دولت‌ها و جوامع استارت‌آپی ملاقات داشته تا در مورد مقررات هوش مصنوعی،

سم آلتمن دیدگاه خوش‌بینانه خود را درباره آینده هوش مصنوعی به اشتراک گذاشته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، سم آلتمن(Sam Altman)، مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی OpenAI چند روز اخیر را در سفری به اروپا گذرانده است و با رئیس دولت‌ها و جوامع استارت‌آپی ملاقات داشته تا در مورد مقررات هوش مصنوعی، چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) و فراتر از آن صحبت کند. آلتمن در آخرین حضور خود روی صحنه در بزرگترین پردیس شرکت‌های نوپا موسوم به ایستگاه F در پاریس به سوالات کارآفرینان محلی پاسخ داد و نظرات خود را در مورد هوش مصنوعی به اشتراک گذاشت.

چند روز قبل آلتمن با امانوئل مکرون دیدار کرد. رکسان وارزا(Roxanne Varza)، مدیر ایستگاه F ابتدا از او در مورد محتوای گفتگو پرسید. همانطور که انتظار می‌رفت، بخش عمده‌ی بحث حول محور مقررات بود. آلتمن گفت: خیلی عالی بود، ما در مورد چگونگی ایجاد تعادل بین حفاظت برابر این فناوری و اجازه دادن به شکوفایی آن صحبت کردیم.

او سپس توضیح داد که چرا با سرعتی زیاد از کشوری به کشور دیگر سفر می‌کند. او گفت: دلیل انجام این سفر خارج شدن از حباب فناوری منطقه‌ی خلیج(Bay Area) است.

آلتمن سپس برخی از دلایل هیجان‌زده بودنش در مورد وضعیت فعلی هوش مصنوعی را بیان کرد. به گفته‌ی او، هوش مصنوعی لحظه‌ای خاص را سپری می‌کند، زیرا در بسیاری از موارد مختلف و نه تنها در یک مورد، بسیار خوب عمل می‌کند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند به طور ویژه در حوزه آموزش مفید باشد و ما می‌توانیم در آستانه‌ی یک تغییر عمده در آموزش در سراسر جهان قرار داشته باشیم.

او همچنین اشاره کرد که چگونه جی‌پی‌تی و سایر مدل‌های هوش مصنوعی به منظور بهبود بهره‌وری در طیف گسترده‌ای از مشاغل، از جمله توسعه نرم‌افزار، مفید بوده‌اند.

سپس بحث به سمت مقررات سوق داده شد. چند روز پیش، در رویدادی مشابه در دانشگاه کالج لندن، آلتمن هشدار داد که فراتر از حد رفتن مقررات اروپایی می‌تواند منجر به خروج کامل OpenAI از این قاره شود. در حالی که او پیش از این در توییتر عقب‌نشینی کرده بود و گفته بود که «ما هیجان زده هستیم که به فعالیت در اینجا ادامه دهیم و البته برنامه‌ای برای ترک آن نداریم». او مدتی را صرف توضیح افکار خود کرد.

آلتمن گفت: ما برای سازگاری برنامه‌ریزی می‌کنیم، واقعا اروپا را دوست داریم و می‌خواهیم خدمات خود را در اروپا ارائه دهیم، اما فقط می‌خواهیم مطمئن شویم که از نظر فنی قادر به انجام آن هستیم.

در این جلسه‌ی پرسش و پاسخ، آلتمن به عنوان یک خوش‌بین رادیکال ظاهر شد و گفت که پیشرفت‌های فناورانه بزرگی (به ویژه در مورد همجوشی هسته‌ای) وجود خواهد داشت که تغییرات آب و هوایی را در آینده نزدیک حل خواهد کرد. به همین ترتیب، او از شرکت‌کنندگان خواست تا سوالات سخت از او بپرسند اما همچنان معتقد بود که مزایای هوش مصنوعی بسیار بیشتر از جنبه‌های منفی آن است.

آلتمن گفت: بحث بیش از حد بر موارد منفی متمرکز شده است و به نظر می‌رسد با توجه به تمامی ارزشی که مردم از این ابزارها این روزها دریافت می‌کنند، تعادل از بین رفته است.

او یک بار دیگر خواستار «یک چارچوب نظارتی جهانی» مشابه مقررات هسته‌ای یا بیوتکنولوژی شد و بیان کرد: من فکر می‌کنم مهم است که این کار را انجام دهیم. شفافیت مقررات چیز خوبی است.

رقابت و بهبود مدل‌ها

آینده OpenAI چیست؟ نقشه راه بسیار ساده است. آلتمن می‌گوید که تیم در حال کار بر روی مدل‌های بهتر، هوشمندتر، ارزان‌تر، سریع‌تر و توانمندتر هستند.

موفقیت OpenAI و چت جی‌پی‌تی نیز منجر به رقابت بیشتر شده است. شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی دیگری نیز روی مدل‌های زبانی بزرگ و به طور کلی هوش مصنوعی مولد کار می‌کنند. اما آلتمن رقابت را چیز خوبی می‌داند.

او گفت: مردم برای ساخت مدل‌های بهتر و با کیفیت‌تر با یکدیگر رقابت می‌کنند و این تا زمانی که به گونه‌ای رقابت نکنیم که ایمنی به خطر بیفتد، بسیار عالی است. اگر برای مدل‌ها رقابت کنیم در حالی که سطح ایمنی را بالا می‌بریم، خوب است.

در واقع، قرار نیست که تنها یک مدل بر همه‌ی آنها حکومت کند. برخی از مدل‌ها تخصصی‌تر خواهند شد. برخی از مدل‌ها در برخی کارها بهتر از سایرین خواهند بود. مدل‌های زیادی در دنیا وجود خواهد داشت. من فکر می‌کنم مسیری که ما در آن قرار داریم به سوی ایجاد یک توانمندسازی اساسی برای فناوری است.

هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای تقویت انسان

از بسیاری جهات، آلتمن هوش مصنوعی را ابزاری می‌داند که می‌تواند توسط انسان‌ها برای ایجاد موارد جدید، شکوفایی پتانسیل‌ها و تغییر نحوه تفکر ما در مورد مشکلات خاص مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، او به اینکه هوش مصنوعی خطری برای مشاغل ایجاد می‌کند، اعتقاد ندارد.

آلتمن می‌گوید: این ایده که هوش مصنوعی به مرحله‌ای می‌رسد که انسان‌ها هیچ کار یا هدفی برای انجام دادن ندارند، هرگز در نظر من نبوده است. برخی از افراد تصمیم خواهند گرفت که کار نکنند و به نظر من این عالی است. من فکر می‌کنم این باید یک انتخاب باشد و راه‌های زیادی برای یافتن معنای زندگی وجود دارد. اما من هرگز شواهد قانع‌کننده‌ای ندیده‌ام که نشان دهد کاری که ما با ابزارهای بهتر انجام می‌دهیم به این معناست که کمتر کار کنیم.

به عنوان مثال، آلتمن هنگام صحبت در مورد روزنامه‌نگاری می‌گوید که هوش مصنوعی می‌تواند به روزنامه‌نگاران کمک کند تا بر آنچه که آنها به بهترین وجه انجام می‌دهند یعنی تحقیقات بیشتر و صرف زمان بیشتر برای یافتن اطلاعات جدیدی که ارزش به اشتراک‌گذاری دارد، تمرکز کنند. او این سوال را مطرح کرد که اگر هر یک از روزنامه‌نگاران شما تیمی متشکل از ۱۰۰ نفر در مناطق مختلف داشته باشند که برای آنها کار کنند اوضاع چگونه خواهد بود؟

این احتمالا گیج‌کننده‌ترین اثرات هوش مصنوعی فعلی است. از نظر آلتمن هوش مصنوعی با نیازهای انسان سازگار می‌شود و این فناوری و جامعه با هم تکامل خواهند یافت. آلتمن می‌گوید: مردم از آن به روش‌های مختلف و به دلایل مختلف استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه