تاریخ انتشار : سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 8:51
167 بازدید
کد خبر : 3247

روسیه رقیب ChatGPT را معرفی کرد

روسیه رقیب ChatGPT را معرفی کرد

روسیه چت‌بات خود موسوم به GigaChat را که رقیب ChatGPT محسوب می‌شود، معرفی کرد. گفته می‌شود این ربات هوش مصنوعی در زبان روسی بسیار عالی عمل می‌کند، اما در زبان‌های خارجی چندان خوب نیست. به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، روسیه جدیدترین شرکت کننده در مسابقه هوش مصنوعی است، چرا که شرکتی روسی

روسیه چت‌بات خود موسوم به GigaChat را که رقیب ChatGPT محسوب می‌شود، معرفی کرد. گفته می‌شود این ربات هوش مصنوعی در زبان روسی بسیار عالی عمل می‌کند، اما در زبان‌های خارجی چندان خوب نیست.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، روسیه جدیدترین شرکت کننده در مسابقه هوش مصنوعی است، چرا که شرکتی روسی موسوم به Sberbank که عمدتاً دولتی است، رسما از راه‌اندازی چت‌بات خود به نام GigaChat رونمایی کرد که رقیب چت‌بات ChatGPT به حساب می‌آید. این اقدام می‌تواند رقابت را در میان کشورهایی که به دنبال تصاحب موقعیت‌های رهبری در فناوری هستند، داغ کند.

ماه نوامبر سال گذشته شرکت آمریکایی OpenAI چت‌بات مشهور و محبوب خود یعنی ChatGPT را راه‌اندازی کرد که یک مدل هوش مصنوعی است که می‌تواند مکالماتی شبیه به انسان را با کاربران خود برقرار کند.

یک چت‌بات یا ربات گفتگوگر قادر به انجام کارهای بسیار زیادی، از نوشتن شعر گرفته تا مقاله نویسی است و می‌تواند در حوزه آموزش نیز فعالیت کند.

شرکت مایکروسافت از OpenAI حمایت مالی کرده و به دنبال گنجاندن این فناوری در محصولات خود بوده و در این رقابت در حوزه توسعه هوش مصنوعی پیشگام است. سایر شرکت‌های فناوری نیز با مدل‌های هوش مصنوعی خود سعی در شرکت در این رقابت دارند و در چند ماه گذشته شاهد عرضه چت‌بات‌های متعددی بوده‌ایم.

رقبای ChatGPT چه کسانی هستند؟

گوگل که شرکت DeepMind را برای کار بر روی محصولات هوش مصنوعی خریداری کرد، با انتشار ChatGPT غافلگیر شد و تلاش شتاب‌زده آن برای انتشار مدل هوش مصنوعی خود موسوم به Bard نتیجه معکوس داشت و از آن زمان رویکردی سنجیده را در پیش گرفته است.

گوگل اخیراً Bard را به توانایی نوشتن و اشکال یابی کدها مجهز کرده است، یک ویژگی که شرکت OpenAI آن را از طریق یک مدل هوش مصنوعی دیگر به نام Codex ارائه می‌کند.

موتور جستجوی چینی Baidu نیز با Erniebot خود سرنوشت مشابهی داشت و نتوانست مانند ChatGPT انتظارات مردم را برآورده کند.

همچنین چند روز پیش شرکت بزرگ تجارت الکترونیک چینی «علی بابا» مدل هوش مصنوعی خود را منتشر کرد که در دو زبان انگلیسی و چینی تسلط دارد.

حالا چت‌بات روسی GigaChat رقیب دیگری را به مدل‌های هوش مصنوعی در مقیاس جهانی اضافه می‌کند، اما ممکن است تأثیر جهانی چندانی نداشته باشد، زیرا گفته می‌شود که در زبان روسی مهارت دارد و به زبان‌های خارجی مسلط نیست.

جالب اینجاست که GigaChat توسط یک شرکت فناوری روسی توسعه داده نشده است، بلکه توسط یک بانک وام دهنده توسعه داده شده که در حوزه فناوری سرمایه‌گذاری می‌کند تا اتکای خود به واردات غربی را کاهش دهد.

در شرایطی که روسیه به دلیل حمله به اوکراین با تحریم‌های جهانی روبرو شده است، چگونگی تامین تراشه‌های پیشرفته مورد نیاز برای پیشبرد تحقیق و توسعه هوش مصنوعی در این کشور به یک سوال بزرگ تبدیل شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.