تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 5:11
62 بازدید
کد خبر : 6719

رویداد ملی «نوآیند ۳» در دانشگاه شیراز برگزار شد

رویداد ملی «نوآیند ۳» در دانشگاه شیراز برگزار شد

ایسنا/فارس رویداد ملی نوآیند با موضوع «هوش مصنوعی و آینده» به‌میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد. مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز امروز، ۱۶ دی‌ماه در حاشیه‌ آیین گشایش این رویداد گفت: رویداد ملی نوآیند، هرساله به‌همت گروه آینده‌پژوهی دفتر حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود که فصل اول رویداد امسال (به‌عنوان

ایسنا/فارس رویداد ملی نوآیند با موضوع «هوش مصنوعی و آینده» به‌میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.

مدیر مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز امروز، ۱۶ دی‌ماه در حاشیه‌ آیین گشایش این رویداد گفت: رویداد ملی نوآیند، هرساله به‌همت گروه آینده‌پژوهی دفتر حکمرانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود که فصل اول رویداد امسال (به‌عنوان سومین سال برگزاری این رویداد)، به موضوع هوش مصنوعی اختصاص یافته است.

سیداسماعیل مسعودی افزود: رویداد نوآیند ۳ به‌دنبال کشف مسائل نوپدید آینده در عرصه‌ هوش مصنوعی با ایجاد مشارکت عمومی در میان نخبگان، اندیشمندان، صاحب‌نظران و دغدغه‌مندان این موضوع است.

به‌گفته‌ وی، این رویداد به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از این فناوری نوین در سه محور حکمرانی هوش مصنوعی، هوش مصنوعی و آموزش و هوش مصنوعی و مسائل اجتماعی اختصاص یافته است.

 مسعودی تصریح کرد: این رویداد که به میزبانی مرکز نوآوری تخصصی علوم انسانی دانشگاه شیراز ترتیب یافته است، با همکاری کارگروه هوش مصنوعی اتاق فکر استانداری فارس و با حضور اساتید، دانشجویان، شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان‌های دولتی و دیگر صاحب‌نظران برگزار شده است و در این نشست، ظرفیت‌ها و چالش‌های تأثیر هوش مصنوعی بر ابعاد مختلف زندگی ازجمله مسائل اجتماعی، آموزش و دسترسی به اطلاعات و داده‌ها و پیامدهای نوپدیدی که به‌واسطه‌ی توسعه‌ی هوش مصنوعی در آینده خواهیم داشت، بررسی شد.

تدوین سند ملی توسعه هوش مصنوعی در دست اقدام

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌های مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از تدوین سند ملی توسعه هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: این سند قرار است ظرف ۶ ماه بعد از ابلاغ برنامه‌ هفتم توسعه از سوی مرکز ملی فضای مجازی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی ریاست جمهوری و دیگر نهادهای مرتبط وزارت عتف تدوین شود و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد.

 رضا تقی‌پور افزود: مهم‌ترین سرفصل این برنامه تعیین وظایف و تعریف نهادهای مسئول و شاخص‌هایی است که براساس آن‌ها میزان پیشرفت در حوزه‌های مختلف در زمینه هوش مصنوعی اندازه‌گیری و برنامه‌ریزی شود.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این دوره از رویداد ملی نوآیند با برگزاری پیش‌رویدادها و نشست‌های تخصصی در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور ایده‌های صاحب نظران در زمینه پیامدسنجی هوش‌مصنوعی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گردآوری و تدوین خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: مباحث تخصصی مطرح شده در پیش‌رویداد شیراز و دیگر نشست‌ها در تدوین چارچوب‌های قانونی و حقوقی آینده در کشور و نیز تنظیم مقررات و سیاست‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی استفاده خواهد شد.

مدیر گروه آینده‌پژوهی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه‌ این مراسم گفت: بررسی چگونگی استفاده از هوش مصنوعی، چالش‌ها و فرصت‌های استفاده از آن مانند استفاده نادرست و نداشتن حریم خصوصی، مسائلی چون بحث حکمرانی داده‌ها، دست‌کاری شبکه‌های اجتماعی، تهدید مشاغل و همچنین ورود نیروهای اجتماعی، حذف کارهای تکراری، فرصت‌های آموزشی، کمک به مسائل بهداشتی و سلامتی ازجمله مباحثی است که در طول نشست‌های رویداد نوآیند با حضور صاحب‌نظران و دغدغه‌مندان مطرح و تبادل‌نظر می‌شود.

 احمد کوهی اظهار کرد:‌ ایده‌ها و نظرات افراد شرکت‌کننده در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این ایده‌ها را به‌عنوان نگاشت مسائل هوشمندی زیست‌بوم حکمرانی ایران جمع‌بندی کرده و منتشر خواهد کرد تا این راهکارها، مبنایی برای اقدامات آینده کشور باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.