تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 7:50
39 بازدید
کد خبر : 6995

ساخت ابزاری هوشمند برای ارتقای بهینه مغز کودکان در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران

ساخت ابزاری هوشمند برای ارتقای بهینه مغز کودکان در دانشکدگان فنی دانشگاه تهران

پژوهشگران دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشکدگان فنی، با همکاری محققانی از حوزه‌های روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه تهران، موفق به طراحی و ساخت ابزاری هوشمند برای ارتقای بهینه مغز کودکان شدند. محمدرضا ابوالقاسمی دهاقانی، عضوهیأت علمی گروه هوش مصنوعی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ساخت این

پژوهشگران دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشکدگان فنی، با همکاری محققانی از حوزه‌های روانشناسی و علوم شناختی دانشگاه تهران، موفق به طراحی و ساخت ابزاری هوشمند برای ارتقای بهینه مغز کودکان شدند.

محمدرضا ابوالقاسمی دهاقانی، عضوهیأت علمی گروه هوش مصنوعی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ساخت این ابزار گفت: با توجه به افزایش خانواده‌های تک‌فرزند و نبود امکان معاشرت فرزندان با کودکان هم سن و سال خود، اهمیت تعامل سازنده و غنی والد و کودک بیش از پیش مشخص می‌شود. در این راستا اپلیکیشنی با نام کیدورا توسط تیم این پژوهش طراحی و ساخته شده است که بازی‌هایی را به والدین پیشنهاد می‌دهد که بتوانند در محیط خانه و با ابزارهای بسیار ساده با کودکان خود انجام دهند و با آشنایی با اهداف هر بازی آن‌را موثرتر به کار برده و خلأ بازی با همسالان را تا حدی جبران کنند.

این متخصص علوم اعصاب شناختی، با اشاره به این‌که بازی بهترین راه برای آموزش به کودکان است و والدین نخستین و آگاه‌ترین هم‌بازی‌های کودکان هستند، افزود: تقویت مهارت‌های زبانی، حرکتی، اجتماعی و حل مسأله به کمک بازی‌هایی متناسب با نیاز و توانمندی‌های هر کودک به‌صورت شخصی‌سازی شده، بهترین جعبه ابزاری است که هر والدی باید به آن مجهز باشد.  

ابوالقاسمی، با بیان این‌که گاهی مشکلات تکاملی و رشدی زمانی خود را نشان می‌دهند که دوره طلایی برای مداخله و به‌دست آوردن بهترین نتیجه از دست رفته است، تصریح کرد: آگاه‌سازی والدین در فرآیند فرزندپروری، بدون ایجاد استرس و نگرانی مخرب، می‌تواند آینده‌ای سالم و با نشاط را برای فرزندان‌ خانواده‌ها تضمین کند.

عضو هیات‌علمی دانشکدگان فنی با بیان این‌که به دست آوردن اطلاعات علمی و دقیق پزشکی و روانشناسی در برهه‌های حساس کودکی برای والدین بسیار ارزشمند است، گفت: اگر این اطلاعات به‌صورت غربال شده و متناسب با سن و ویژگی‌های رشدی هر کودک در دسترس قرار بگیرد، می‌تواند این نیازمندی را به بهترین نحو برآورده کند.  

استادیار گروه هوش مصنوعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در ادامه خاطرنشان کرد: تیم طراحی‌کننده این اپلیکیشن با به‌کارگیری متخصصان حوزه سلامت و روانشناسی کودک، این امکان را فراهم کرده است تا هر والد به محتوای علمی مورد نیاز خود به سهولت و با زبان ساده دسترسی داشته باشد.

ابوالقاسمی، با بیان این‌که این اپلیکیشن کاربردی برای کودکان زیر پنج سال طراحی شده است، گفت: این اپلیکیشن می‌تواند دستیاری تخصصی و کاربردی برای والدین باشد، چرا که  یک همراه هوشمند برای والدین با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و زیر نظر متخصصان کودک است که راهکارهایی برای ارزیابی سلامت و افزایش مهارت‌ها، توانمندی‌های شناختی، «حسی – حرکتی» و «اجتماعی – عاطفی» کودکان ارائه می‌کند.  

این متخصص علوم اعصاب شناختی، با اشاره به سرعت رشد مغز کودکان در پنج سال نخست زندگی و اهمیت ارزیابی منظم و ارتقای شناختی آن در سال‌هایی که بیشترین اثربخشی را دارد، گفت: به همین دلیل، تیم پژوهشی ساخت این اپلیکیشن، هدف خود را دسترس‌پذیر بودن این امکان برای همه والدین قرار دادیه است و با توجه به اینکه هر کودکی نیازها، توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی دارد، پذیرش این تفاوت‌ها و تلاش برای ارتقای هر کودک در هر مرحله از فرآیند رشدی خود،  گروه را به سمت ارائه محتوایی شخصی‌سازی شده متناسب با پروفایل شناختی هر کودک به کمک ابزارهای دقیق هوش مصنوعی هدایت کرده است.  
عضو هیات علمی دانشکدگان فنی، ضمن آرزوی داشتن کودکانی شاد، خلاق، توانمند و سلامت و نیز جامعه‌ای شاد با حضور آن‌ها، اظهار امیدواری کرد که این ابزار بتواند در مسیر شیرین و پرچالش فرزندپروری، با همراهی والدین، بازی‌ها و اطلاعاتی قابل اعتماد و در دسترس را در اختیار کودکان قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.