تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 5:11
41 بازدید
کد خبر : 7005

شمشیر دولبه هوش مصنوعی برای اشتغال دانشجویان و متخصصان

شمشیر دولبه هوش مصنوعی برای اشتغال دانشجویان و متخصصان

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه برخی دانشجویان و متخصصان رشته هوش مصنوعی، ترس و واهمه‌هایی دارند که یکی از آن‌ها بیکار شدن است، گفت: در دانشکده ریاضی با کمبود نیرو مواجه و برای جذب نیرو با مشکل روبه‌رو هستیم اما جوانان نمی‌آیند چون بازار کار آن‌ها بهتر از دانشگاه است و

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه برخی دانشجویان و متخصصان رشته هوش مصنوعی، ترس و واهمه‌هایی دارند که یکی از آن‌ها بیکار شدن است، گفت: در دانشکده ریاضی با کمبود نیرو مواجه و برای جذب نیرو با مشکل روبه‌رو هستیم اما جوانان نمی‌آیند چون بازار کار آن‌ها بهتر از دانشگاه است و با این وجود این دانشجویان، نگران آینده خود هستند زیرا هوش مصنوعی، شمشیر دولبه است.

دکتر علی‌محمد آخوندعلی در دومین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی کامیپوتر، فناوری اطلاعات و کاربردهای هوش مصنوعی که امروز (۸ اسفندماه) در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: محور کنفرانس امروز، از محورهای کلیدی است و مقام معظم رهبری روی آن تاکید داشته‌اند و از محورهای محدود و معدودی است که به صورت سند راهبردی نیز اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: هوش مصنوعی، در مقابل هوش طبیعی قرار گرفته است؛ ما همه ضریبی از هوش را داریم که هوش طبیعی و انسانی است و از زمانی که انسان خلق شده با او همراه بوده است و بخشی از آن می‌تواند اکتسابی باشد و پدیده‌های ژنتیکی نیز تاثیر خود را بر آن دارند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر چه اکنون هوش مصنوعی جزو علوم جدید و تحول‌ساز و موتور محرکه فناوری جدید است اما همراه با هوش طبیعی آغاز شده است. روان‌شناسان درباره تعریف هوش به توافق نرسیده‌اند اما یکی از برداشت‌ها این است که هوش طبیعی به معنای آماده کردن ذهن در درون برای استفاده از پدیده‌های طبیعی اطراف است.

وی عنوان کرد: هوش مصنوعی پیشران فناوری جدید، از علوم مرزی و بین رشته‌ای است و در مرز دانش قرار دارد و در سال‌های اخیر هوش مصنوعی بستر تحولی و انقلابی ایجاد کرده است.

آخوندعلی گفت: به موازات هوش طبیعی، هوش مصنوعی وجود دارد. هوش طبیعی، کدگذاری در سیستم ژنتیکی جانوران در هستی‌شناسی و در ذات ماده است. از زمانی که بشر از خیش برای شخم زدن رمین کشاورزی استفاده می‌کرد، از هوش مصنوعی استفاده کرده است.

وی ادامه داد: اگر اکنون هوش مصنوعی به عنوان موتور محرکه معرفی شده و در این سال‌ها انقلابی در این حوزه رخ داده است، به این دلیل است که بشر به خاطر آرامش‌طلبی برای دفاع و امنیت خود، اندیشه را به کار گرفته و هوش مصنوعی را ایجاد کرده است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به چالش‌های هوش مصنوعی گفت: برخی دانشجویان و متخصصان رشته هوش مصنوعی، ترس و واهمه‌هایی دارند که یکی از آن‌ها بیکار شدن است. ما در جذب متخصصان کامپیوتر با ایراد مواجه هستیم؛ در دانشکده ریاضی با کمبود نیرو مواجه و برای جذب نیرو با مشکل روبه‌رو هستیم اما جوانان نمی‌آیند چون بازار کار آن‌ها بهتر از دانشگاه است و با این وجود این دانشجویان، نگران آینده خود هستند زیرا هوش مصنوعی، شمشیر دولبه است.

وی افزود: بمب اتم در روند تکامل هوش مصنوعی ایجاد شده است و اگر منفجر شود می‌تواند کره زمین را پودر کند و خطری جدی است اما از آنجایی که علت ابتدایی ایجاد آن، خود انسان است پس می‌تواند آن را مدیریت و کنترل و از آن به نحو احسن استفاده کند.

آخوندعلی گفت: به موازات توسعه علم و فناوری، مسئولیت داریم که از مسیر خارج نشویم. آنچه در غزه اتفاق می‌افتد و گنبد آهنین، حاصل هوش مصنوعی است. باید در هوش مصنوعی، در جهان یکی از پیشتازان اصلی، توام با اخلاق و انسانیت باشیم نه اینکه هوش مصنوعی، ابزار و تهدیدی علیه خود بشر شود.

وی افزود: علم سال‌ها به کندی رشد پیدا می‌کرد و در روایات نیز داریم که علم ۷۲ حرف است و تا زمان ظهوره تنها یک حرف آن آشکار می‌شود. یعنی هنوز زود است که پدیده‌های علمی، تحول خود را نشان دهند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به انقلاب صنعتی اروپا گفت: در ایران دو تحولگر بزرگ را از دست دادیم یکی امیرکبیر و دیگری شیخ فضل‌الله نوری. امیرکبیر دارالفنون را به موازات انقلاب صنعتی در ایران تاسیس کرد تا کشور از جهان عقب نیفتد اما وی را با دسیسه به شهادت رساندند.

وی بیان کرد: اکنون مقام معظم رهبری در چند محور اساسی روی مسائلی از جمله نانو، هوش مصنوعی و…. دست گذاشته‌اند. ما به صورت نامرئی در هوش مصنوعی تحریم شده‌ایم. انقلاب اطلاعات و فناوری که اکنون مطرح است و در یکی دو دهه اخیر به صورت انفجاری رخ داده است، مشابه انقلاب صنعتی گذشته است و اجازه ورود بسیاری از کشورها را به این حوزه نداده‌اند و ما هنوز آثار محرومیت انقلاب صنعتی را می‌بینیم.

آخوندعلی گفت: انقلاب اسلامی در عرصه جدیدی پا گذاشته است و به این دلیل است که تحریم‌ها آغاز شده است. البته باید در این خصوص مبارزه جدی علمی و فرهنگی کنیم.

وی با اشاره به کاربرد هوش مصنوعی در مسائل مختلفی از جمله کنترل ترافیک، عنوان کرد: چراغ‌های راهنما، یکی از معضلات شهری است و استانداری خوزستان از ما خواسته است رشته ترافیک شهری را در این راستا راه‌اندازی کنیم. اگر چراغ‌های راهنما به شبکه‌ای متصل شوند و این شبکه با هوش مصنوعی به صورت اتوماتیک کنترل شود، مشکل گره‌های ترافیکی حل می‌شود. 

شمشیر دولبه هوش مصنوعی برای اشتغال دانشجویان و متخصصان

تحریم بی سر و صدای هوش مصنوعی 

دکتر سیدعنایت‌الله علوی دبیر اجرایی این کنفرانس نیز گفت: از هفت سال پیش نقطه شروع کنفرانس شکل گرفت و تصور نمی‌شد که صنایع و دانشجویان و محققان به این شکل گرد هم آیند. قشر دانشجو، تجربه‌ای در صنعت ندارد و از سویی فعالان صنعت درگیر کار اجرا هستند و از تجربیات کلاسیک دور افتاده‌اند؛ اما این دو قشر در این کنفرانس  یک جا جمع شده‌اند.

وی افزود: امسال مقام معظم رهبری در سخنان خود، به هوش مصنوعی و ضرورت توجه به آن تاکید داشتند که نشان می‌دهد این موضوع، هم‌پای اقتصاد مقاومتی و فناوری هسته‌ای است.

دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین المللی و هفتمین کنفرانس ملی کامیپوتر، فناوری اطلاعات و کاربردهای هوش مصنوعی گفت:  هوش مصنوعی زیرشاخه رشته علم کامپیوتر است و بین رشته‌ای است اما اکنون به رشته‌ای تحول‌آفرین تبدیل شده است و باید منتظر ترکش‌های آن نیز باشیم. همان طور که در حوزه موشکی و اتمی تحریم کردند، باید منتظر باشیم در این حوزه نیز تحریم شویم.

وی افزود: تحریم بی سروصدایی در هوش مصنوعی در حال رخ دادن است. وقتی مقالات را به مجلات بین المللی ارسال می‌کنیم، دیر چاپ می‌شود و یا چاپ نمی‌شود. همچنین برای استفاده از خدمات گوگل می‌گویند تحریم هستید. منتظر شهودی شدن این تحریم‌ها هستیم و باید کمک شود پیش از  رسیدن به تحریم ظاهری در حوزه هوش مصنوعی، آینده پژوهشی داشته باشیم و از اکنون خود را آماده کنیم و درجهت خنثی‌سازی آن پیش برویم. 

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.