تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آبان 1402 - 7:53
94 بازدید
کد خبر : 4340

ظهور عصر نوین با توسعه هوش مصنوعی

ظهور عصر نوین با توسعه هوش مصنوعی

رئیس اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در سند الگوی اسلامی ایرانی در افق ۵۰ ساله ، ایران جزو ۵ کشور پیشرفته در تولید اندیشه هدفگذاری شده است از این رو نمی‌توان نسبت به عصر نوین هوش مصنوعی کم توجهی کرد. به گزارش ایسنا، دکتر هادی اکبرزاده در نشست تخصصی هوش مصنوعی و خلاقیت‌های

رئیس اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در سند الگوی اسلامی ایرانی در افق ۵۰ ساله ، ایران جزو ۵ کشور پیشرفته در تولید اندیشه هدفگذاری شده است از این رو نمی‌توان نسبت به عصر نوین هوش مصنوعی کم توجهی کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر هادی اکبرزاده در نشست تخصصی هوش مصنوعی و خلاقیت‌های انسانی، با اشاره به اثرات شگرف هوش مصنوعی در امور و سبک زندگی، افزود: اثرات این حوزه به گونه ای است که صاحب نظران از آن با عنوان عصر نوین یاد می کنند.

وی ادامه داد: از این رو در سند الگوی اسلامی ایرانی در افق ۵۰ ساله ، ایران جزو ۵ کشور پیشرفته در تولید اندیشه هدفگذاری شده و نمی‌توان نسبت به عصر نوین هوش مصنوعی کم توجهی کرد.

اکبرزاده اظهار کرد: در خصوص هوش مصنوعی با دو رویکرد وجود دارد که یکی از آنها رویکرد توجه به کاربردها و مسائل فنی و تکمیلی و رویکرد دوم پرداختن به نظریه‌های فلسفی و علوم انسانی است و این نشست با رویکرد دوم یعنی پرداختن به نظریه‌های فلسفی و علوم انسانی برگزار شده است. 

رئیس اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطر نشان کرد: در زمینه هوش مصنوعی سوالات متعددی مطرح است که از آن جمله اینکه آیا هوش مصنوعی مبانی فلسفی موجود را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟، آیا قلمرو انسان و اختیارات او را تقلیل می‌دهد؟، آیا هوش مصنوعی ارزش‌های اساسی نظیر آزادی و عدالت را به مخاطره می اندازد؟، آیا هوش مصنوعی به ارزش های اخلاقی می افزاید؟ و اینکه  نحوه تعامل انسان با هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

وی یادآور شد: این نشست نیم روزه که با حضور جمعی از صاحب نظران و به میزبانی اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار می‌شود، در قالب ۶ سخنرانی به بحث و تبادل نظر پیرامون هوش مصنوعی پرداخته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست دکتر صادق واعظ زاده استاد دانشگاه تهران و رییس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سخنرانی خود را با عنوان “چیرگی هوش مصنوعی بر انسان: امکان یا امتناع، مخاطرات و ملاحظات” ارائه می دهد.

دکتر غلامرضا اعوانی استاد دانشگاه شهید بهشتی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم است که با موضوع “هوش مصنوعی یا عقل تکوینی از دیدگاه حکمت الهی” در جمع اندیشمندان مطالبی را ارایه خواهد کرد .

دیگر سخنران این نشست دکتر حمیدرضا ربیعی استاد دانشگاه صنعتی شریف و مؤسس و رئیس مرکز تحقیقاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف است که با موضوع ” هوش مصنوعی انسان محور: اخلاقی و قابل اعتماد” سخن خواهد گفت .

در بخش دوم این نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعیدرضا عاملی استاد و رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی‌، تحت عنوان “الگوی اسلامی ایرانی مولد با بهره‌گیری از هوش مصنوعی فازی مولد: روندها و فرایندهای نظام‌مند” مطالبی را ارایه خواهد داد.

دکتر سید محمود تارا استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیگر سخنرانان این نشست لست که سخنان خود را با موضوع ” ترکیب خلاقیت، فناوری و نوآوری در نسل جدید خدمات پزشکی و سلامت با کمک هوش مولد” ارایه می دهد.

 دکتر جواد حاتمی استاد دانشگاه تهران به عنوان آخرین سخنران علمی نشست به موضوع ” ذهن انسان در دنیای هوشمند، مجازی و شبکه‌ای” می پردازد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.