تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 بهمن 1402 - 7:50
62 بازدید
کد خبر : 6906

مسلمی نائینی: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی توسعه می‌یابد

مسلمی نائینی: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی توسعه می‌یابد

رییس جهاد دانشگاهی در مراسم رونمایی از کتاب طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس گفت: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی توسعه می‌یابد. به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از کتاب طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی، فیزیکی و هوش مصنوعی تالیف محمد حسین روزبهانی مشاور رییس جهاددانشگاهی در امور

رییس جهاد دانشگاهی در مراسم رونمایی از کتاب طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس گفت: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه هوش مصنوعی توسعه می‌یابد.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از کتاب طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی، فیزیکی و هوش مصنوعی تالیف محمد حسین روزبهانی مشاور رییس جهاددانشگاهی در امور هوشمندسازی و دوقلوی دیجیتال، با حضور حسن مسلمی نائینی، رییس جهاددانشگاهی، حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس این نهاد، میثم فرج الهی رییس مرکز مدیریت طرح های کلان و پیشران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جمال رحیمیان رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران، حسین مطلبی مشاور دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی، دکتر بیژن یاور عضو مجمع ملی کاهش خطر حوادث و سوانح جمهوری اسلامی ایران و مدیر گروه مطالعات فناوری و نوآوری شهری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران برگزار شد.

حسن مسلمی نائینی در این مراسم با اشاره به فرارسیدن دهه مبارک فجر و چهل و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: درود می فرستیم به روح مردی که حکیمانه این انقلاب را به پا کرد. بیش از ۲۰۰ سال به ما تلقین شد که شما نمی توانید ساده ترین وسایل را درست کنید. امثال تقی زاده ها می گفتند باید از نوک پا تا فرق سر فرنگی شویم. اما امام خمینی کشور را از ذلت به اوج قدرت رساند تا جایی که ما امروز موشک به فضا می فرستیم.

وی همچنین با تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) بیان کرد: جهاددانشگاهی نهاد مولود انقلاب است که توسط تعدادی از دانشجویان خودباور آن زمان تشکیل شد و با خودباوری که در کشور ایجاد کرد هم برکات صنعتی و هم برکات انسانی داشته که یکی از برکات انسانی آن دکتر سعید کاظمی آشتیانی است که پژوهشگاه رویان این نهاد را با آن خدمات و دستاوردها تاسیس کرد.

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به حوزه های فعالیتی جهاددانشگاهی و انجام کارها براساس نیاز کشور ادامه داد: با توجه به صحبت های رهبری در مورد نیاز کشور به هوش مصنوعی در آینده، ضرورت این حوزه را متوجه می شویم.

مسلمی نائینی اظهار کرد: این نهاد نیز در زمینه هوش مصنوعی کارهایی را آنجام داده است که می توان به تحلیل رفتار اسپرم با استفاده از پردازش تصویری و بیوانفورماتیک پزشکی در پژوهشگاه رویان، بررسی تاثیر خبرنگار و ضریب نفوذ خبر و طول عمر خبر در حوزه خبر و ورود به حوزه اخلاق این حوزه، اپراتوری تلفن همراه و… اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در این رابطه کارهایی در این نهاد انجام شده بود، اما با توجه صحبت های رهبری تصمیم گرفته شد کار دقیق تر شود و جلسه ای را هم با حضور متخصصان هوش مصنوعی برگزار کردیم و به نتایجی هم رسیدیم که از نتایج این جلسه که مربوط به یکسال گذشته است می توان به ایجاد فوری یک نهاد سیاست گذار، متمرکز و چابک در حوزه هوش مصنوعی، بررسی و تقدیم سند پیشنهادی هوش مصنوعی به مجلس و تعریف ماموریت های آن، تقویت حوزه دانشی و پژوهشی در دانشگاه و ایجاد شبکه علمی با هدف توسعه علم هوش مصنوعی و ایجاد سازوکار و به کارگیری هوش مصنوعی در ابعاد عملیاتی برای حکمرانی در کشور و تبیین توانمندی و ظرفیت‌های هوش مصنوعی در موضوعات مختلف به تفکیک ماموریت وزارتخانه ها اشاره کرد.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه کتاب فوق دارای مطالب خوب و مفیدی در حوزه هوش مصنوعی است ادامه داد: دکتر روزبهانی، مولف این کتاب، در زمان تحصیل نیز مرجع دیگر دانشجویان در رابطه با کارهای شبیه سازی و پاسخگوی سوالات آنها بود.

*عقب ماندگی در زمینه هوش مصنوعی غیرقابل جبران است

در ادامه فرج الهی بیان کرد: اگر بخواهیم چند فناوری را به عنوان فناوری برافکن نام ببریم، هوش مصنوعی یکی از آن ها است که قطعا آینده فناوری را دچار تحول خواهد کرد و عقب ماندگی در آن احتمالا غیرقابل جبران باشد.

وی تصریح کرد: با یک توجه می بینیم که بخش عمده فناوری هوش مصنوعی در دست دانش آموختگان IT قرار گرفته است و هنوز در رشته های دیگر نتوانسته ایم این فناوری را توزیع کنیم که امیدوارم بتوانیم رشته های دیگر را هم درگیر این فناوری کنیم که این کار نیازمند یک برنامه ریزی خوب است.

رییس مرکز مدیریت طرح های کلان و پیشران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: موضوع دوقلوهای دیجیتال هم از موضوعاتی که می تواند بستر خوبی برای استفاده از هوش مصنوعی باشد.

*هوش مصنوعی قابل مقایسه با هیچ فناوری دیگری در جهان نیست

همچنین مطلبی با بیان این که بشر با تحولاتی در زندگی خود مواجه بوده است، گفت: ما عصر کشاورزی را پشت سر گذاشته ایم، و در حال حاضر نیز با وارد شدن به عصر هوش مصنوعی تحولات بزرگی در زندگی بشر رقم خواهد خورد.

وی با تاکید بر این که هوش مصنوعی را با هیچ فناوری دیگری در جهان نمی توان مقایسه کرد، افزود: مساله دوقلوی دیجیتال بسیار جالب است و اهمیت زیادی دارد، زیرا این موضوع می تواند به کاهش هزینه، دقت بالاتر و برنامه ریزی دقیق تری را به دنبال داشته باشد.  

بیژن یاور نیز در سخنانی بیان کرد: دنیا در آینده در ۵ زمینه تمرکز دارد که شامل دیجیتال، نانو، نرو، گرین و بایو می شود.

وی افزود: زمانی که شهر دوقلوی دیجیتال می شود تمام متابولیسم های آن در نقطه بهینه و بهره وری خودش قرار می گیرد.

جمال رحیمیان رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران نیز نویسنده این کتاب از افراد با توان و انگیزه علمی بالا دانست و گفت: آماده حمایت از آثار دیگر نویسندگان در این زمینه هستیم.

محمد حسین روزبهانی مشاور رییس جهاددانشگاهی و نویسنده کتاب طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس مبتنی بر شبیه سازی هیبریدی، فیزیکی و هوش مصنوعی نیز در این مراسم به معرفی کتاب و بیان موضوعات مطرح شده در آن پرداخت.

در پایان این مراسم از کتاب طراحی دوقلوی دیجیتال در فضای متاورس رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، این کتاب در ۶۱۰ صفحه و ۱۸ فصل با قیمت ۴۹۰ هزار تومان توسط انتشارات سازمان جهاددانشگاهی تهران منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.