تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 - 6:16
66 بازدید
کد خبر : 4251

نگاهی به آخرین وضعیت کیفیت اینترنت 

نگاهی به آخرین وضعیت کیفیت اینترنت 

صدور مجوز ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون برعهده وزارت صمت است، گسترش همکاری ایران و ژاپن در حوزه تحول دیجیتال و دولت هوشمند و کاهش ۳۰ درصدی زمان تاخیر در شبکه اینترنت، برخی از مهم ترین خبرهایی بودند که هفته اخیر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد. به گزارش ایسنا، اوایل تابستان بود

صدور مجوز ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون برعهده وزارت صمت است، گسترش همکاری ایران و ژاپن در حوزه تحول دیجیتال و دولت هوشمند و کاهش ۳۰ درصدی زمان تاخیر در شبکه اینترنت، برخی از مهم ترین خبرهایی بودند که هفته اخیر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.

به گزارش ایسنا، اوایل تابستان بود که کمیته ای به دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به وضعیت اینترنت تشکیل شد. حال با با گذشت چندماه از این موضوع، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره این کمیته و مهلت ارائه شده برای رسیدگی به موضوع اعلام کرد: مهلت دو ماهه نبود. کمیته ای برای بررسی اینترنت در شورای عالی فضای مجازی تشکیل و جلسات متعددی برگزار و دلایلی استخراج شد. بعضی از دلایل تاریخی است و بارها گفتم که برخی از زیر ساخت های شبکه سرمایه گذاری لازم در گذشته در موردش انجام نشده است.  

او تأکید کرد که راهکارهای کوتاه مدت پیشنهاد شد و ما اعمال کردیم و الان دو ماهی است که زمان تاخیر در شبکه ۳۰ درصد کاهش یافته است. این مسیر جاری است و هر روز برای ارتقاء کیفیت شبکه در تلاشیم.  

از سوی دیگر شبکه ملی اطلاعات را می‌توان به نوعی یکی از شناسنامه‌های کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر گرفت. استفاده از شبکه ملی اطلاعات مزیت‌هایی داشته که از آن جمله می‌توان به افزایش کیفیت و کاهش نرخ استفاده از اینترنت داخلی در مقایسه با اینترنت خارجی اشاره کرد و از آنجایی که بخش اعظمی از استفاده کاربران اینترنتی مشاهده و دانلود فایل‌های ویدئویی است که با استفاده از شبکه ملی این بخش هم با کیفیت و سرعت بهتری ارائه می‌شود و افزایش استفاده کاربران از اینترنت ملی را هم در پی داشته است.

بنابراین  عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات–  روز دوشنبه با حضور در مجلس اعلام کرد که بعد از آنکه شبکه ملی اطلاعات تکمیل شد ما باید به سمت ایجاد شبکه منطقه‌ای اطلاعات گام برداریم. امروز کشورهای اروپایی به این سمت می‌روند که یک شبکه پرسرعت منطقه‌ای داشته باشد. منطقه ما نیز باید از این ظرفیت استفاده کرده و در این مسیر گام بردارد. 

صدور مجوز ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون برعهده وزارت صمت است از دیگر مهم‌ترین خبرهایی بود که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.

در پی انتشار خبری که از سوی رئیس سازمان ملی استاندارد درباره رجیستری آیفون ۱۴ اعلام شد، روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ایسنا اعلام کرد: چنانچه وزارت صمت مجوز واردات انواع یک گوشی را صادر کند، پس از آن سازمان تنظیم مقررات نسبت به ارزیابی انطباق با ضوابط و استانداردها اقدام و اگر نتایج آزمون‌ها ذکر شده مطابق با استاندارد باشد، این سازمان نسبت به صدور تاییدیه و اعلام نتیجه به گمرک در پاسخ به استعلام انجام شده از این سازمان اقدام و مسیر صدور مجوز واردات طی می‌شود.

در واقع سازمان مذکور از طریق آزمایشگاه‌های معتمد با انجام آزمون‌های سازگاری الکترومغناطیس، ایمنی، رادیویی و همچنین آزمون SAR (میزان شدت انرژی ساطع شده از تلفن) را بررسی می‌کند و در آزمون SAR اگر سطح میزان انرژی ساطع شده به میزان استاندارد باشد، سازمان تنظیم نتیجه را به گمرک اعلام و مسیر صدور مجوز واردات طی می‌شود.

هوش مصنوعی به آسان‌تر شدن پیشرفت‌های علمی کمک کرده و این فناوری به دلیل فراگیر شدن در سراسر جهان در ایران هم مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین در ابتدای هفته‌ای که گذشت رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از بهره‌برداری ملی از آزمایشگاه ارزیابی محصولات هوش مصنوعی این پژوهشگاه تا پایان سال خبر داد. 

او با بیان اینکه امروزه در کشور بسیاری از این حوزه‌ها در بخش هوش مصنوعی فعالیت دارند، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده ۱۵۰ شرکت در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی ثبت شدند و نیمی از این شرکت‌ها به صورت فعال حضور دارند؛ از محصولاتی همچون تشخیص چهره، پلاک‌خوان‌های مبتنی بر بینایی، پردازش گفتار و سرویس‌های گفتار به متن، دستیاران صوتی، حقوقی و … می‌توان نام برد که در کشور تولید شده‌اند.

از سوی دیگر مجمع حکمرانی اینترنت، یکی از مهم‌ترین نتایج اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی WSIS ۲۰۰۳  و یک بستر فراگیر برای مشارکت ذی‌نفعان در مباحث سیاستی اینترنت، ارائه راه‌حل برای موضوعات، چالش‌های مشترک، تسریع دسترسی جوامع به اینترنت و نیز هنجارسازی در حوزه حکمرانی فضای مجازی است که در هفته‌ای که گذشت دیدار مشترکی در توکیو، محورهای همکاری در حوزه تحول دیجیتال و دولت هوشمند میان وزیر تحول دیجیتال ژاپن و معاون وزیر ارتباطات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در ادامه این اجلاس، وزیر تحول دیجیتال ژاپن به تجربیات موفق دولت این کشور در حوزه هوشمندسازی دولت و دولت الکترونیکی، توسعه ابر دولت و امکان مشارکت مردم در فرایند حکمرانی، مدل‌های موفق مشارکت دولت و بخش خصوصی ((ppp، به‌روش‌ها (best practice)  در زمینه‌های تحول دیجیتال و هوشمندسازی اشاره و برای تبادل تجربیات این حوزه اعلام آمادگی کرد.

همچنین، توسعه همکاری‌های بخش خصوصی طرفین به‌خصوص در حوزه‌های مرتبط با توسعه کسب‌وکارهای نوپا، برگزاری گارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی و تبادلات فناوری، مورد تأکید قرار گرفت.

در پایان می توان گفت تصویب سند افق مطلوب کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوا از دیگر خبرهای مهمی بود که هفته اخیر منتشر شد.

کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای مرکز ملی فضای مجازی سند افق مطلوب این کمیسیون را به‌منظور برنامه‌ریزی هوشمندانه در امور فرهنگی، اجتماعی و محتوایی فضای مجازی با رویکرد مسئولیت‌پذیر نسبت به مسائل مردم و کشور بررسی و تصویب کرد.

در این کمیسیون بر مسئولیت‌پذیری در برابر محتوای فضای مجازی، ضرورت توجه به نیازها و مسائل مردم، بهره‌مندی از ظرفیت خبرگان حوزوی و دانشگاهی و ارتباط و تعامل نزدیک با کنشگران مردمی و فعالین زیست‌بوم کسب‌وکار تأکید شد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.