تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تیر 1402 - 6:14
128 بازدید
کد خبر : 3869

هشدار محمد خزاعی درباره یک «تهدید بزرگ» در سینما

هشدار محمد خزاعی درباره یک «تهدید بزرگ» در سینما

رئیس سازمان سینمایی در جدیدترین اظهاراتش درباره ماجرای هوش مصنوعی و تکنولوزی‌های که در راه است هشدار داد و گفت: که چنین پیشامدی تهدیدی بزرگ محسوب می شود و ما باید از هنرمندان و اساتید این حوزه مراقبت کنیم. آنها باید به مرور زمان با چنین تغییر و تحولاتی آماده شود و با فنون جدید

رئیس سازمان سینمایی در جدیدترین اظهاراتش درباره ماجرای هوش مصنوعی و تکنولوزی‌های که در راه است هشدار داد و گفت: که چنین پیشامدی تهدیدی بزرگ محسوب می شود و ما باید از هنرمندان و اساتید این حوزه مراقبت کنیم. آنها باید به مرور زمان با چنین تغییر و تحولاتی آماده شود و با فنون جدید محصولات خودشان را ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته ۲۵ تیر ماه به منظور رونق اقتصاد سینما و حمایت از کسب و کارهای نوین این حوزه با مشارکت صاحبان طرح و ایده های خلاق و نوآورانه و بهره گیری از ظرفیت های علمی، تحقیقاتی، آموزشی و کاربردی متقابل، تفاهم نامه‌ای مشترکی مابین پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این پارک امضا شد.

بسیاری از مشاغل عرصه فرهنگ و هنر با ظهور تکنولوژی های جدید حذف می‌شوند

محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در این نشست دستاوردهای شرکت‌های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را نقطه عطفی در حوزه فرهنگ و هنر دانست و گفت: جوانان این مجموعه با تولیداتی که انجام داده اند، سعی دارند در فضای فرهنگی مثمر ثمر باشند و تحصیلات شان را به تولیدی تبدیل کنند. در حوزه فرهنگی کمتر چنین فضاهای فرهنگی را تجربه کرده ایم و بیشتر به سمت آموزش رفته‌ایم.در نتیجه باید بتوانیم از آموزش این بخش در حوزه تولید استفاده کنیم و این مساله باعث خلاقیت و نوآوری جوانان می‌شود و باعث می شود که جوانان کشور سرخورده نشوند و احساس کنند که حمایتی از آنها می شود. قطعا برنامه های مشترکی می توانیم با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در حوزه انیمیشن داشته باشیم.

وی افزود: واقعیت این است که طی چند سال آینده عرضه و تقاضای سینما تغییر پیدا می کند و دیگر به شکل سنتی ادامه ندارد. علم جدیدی ظهور پیدا خواهد کرد و تنها دو عنصر محتوا و خالق محتوا و مخاطب در عرصه کارهای فرهنگی باقی خواهند ماند. به عبارتی بسیاری از مشاغل عرصه فرهنگ و هنر با ظهور تکنولوژی های جدید (هوش مصنوعی) حذف خواهند شد. در حوزه سینما نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد. در گذشته کسی حذف نگاتیو را جدی نمی گرفت اما کمتر از یک سال تمام نگاتیوها از رده خارج شدند.

خزاعی تصریح کرد: چنین پیشامدی تهدیدی بزرگ محسوب می شود. ما باید از هنرمندان و اساتید این حوزه مراقبت کنیم. آنها باید به مرور زمان با چنین تغییر و تحولاتی آماده شود و با فنون جدید محصولات خودشان را ارائه دهند. در عین حال چنین رویدادی دستاورد بزرگی محسوب می شود، زیرا اکنون بسیاری از هنرمندان این حوزه با مشکلاتی از قبیل حق مالکیت و حقوق مادی و معنوی اثرشان مواجه هستند. با این تکنولوژی های جدید چنین مشکلاتی برطرف می شود.

به گفته وی، ارتباط بدنه سینما در حوزه فرهنگ و هنر با چنین پارک های ملی ضروری است یعنی باید ارتباطی سازنده میان این دو نهاد شکل بگیرد. هنرمندان باید با چنین دستاوردهایی آشنا شوند و بدانند چه چیزهایی قابل ارائه است. همچنین مجموعه پارک نیز باید با صنوف مختلف آشنا شوند و دریابند اهالی سینما با چه نواقص و مشکلاتی مواجه هستند که در جهت رفع آنها گام بردارند. ما قطعا در حوزه انیمیشن می‌توانیم با پارک همکاری داشته و اقدامات جدی انجام دهیم.

در ادامه گزارش روابط عمومی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی آمده است: طبق این تفاهم نامه همکاری مشترکی برای تهیه و تدوین سند توسعه زیست بوم حوزه فناوری سینما و انیمیشن و همکاری در جهت شناسایی ایده‌ ها و طرح های خلاق و فناورانه در حوزه ‌های مختلف سینما و انیمیشن، زمینه سازی و تسهیل مجوزهای لازم جهت راه اندازی استارتاپ‌ ها، شرکت ‌های خلاق و دانش‌ بنیان و شتاب ‌دهنده در حوزه سینما و انیمیشن، طراحی رویدادهای فناورانه به صورت فصلی و سالیانه در موضوعات مختلف سینمایی، حمایت از بازاریابی و بازارسازی صنعت سینما و انیمیشن در خارج از مرزهای ایران، حمایت از راه اندازی فن بازار صنایع و محصولات سینمایی و سمعی و بصری، حمایت از راه اندازی مرکز پژوهش و نوآوری هوش مصنوعی در صنعت سینما و انیمیشن، آموزش و دانش‌افزایی فعالان صنعت سینما و صنوف وابسته در حوزه فناوری‌ های نرم و صنایع فرهنگی انجام خواهد شد.

حوزه فرهنگ و هنر در بحث فیلم نامه نویسی ضعف دارد

 دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: اتصال با مجموعه‌های بیرون یکی از برنامه‌ها و اهداف پارک ملی علوم فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است. این گونه نیست که شرکت های مجموعه ما بدون هیچ ارتباطی با بیرون فعالیتی داشته باشند. در روزهای گذشته، سومین دوره جایزه طراحی صنایع ملی بسته بندی فرهنگی را برگزار کردیم. اکنون یکی از مشکلات ما در صنایع دستی مربوط به مساله بسته بندی است. این مساله به خصوص در بخش بین المللی به وضوح دیده می شود. با سه دوره برگزاری این جایزه ملی ۵۰۰ هنرمند در کشور شناسایی شدند. با حضور معاونان وزارت علوم و میراث فرهنگی در سومین دوره این جایزه، اتفاق خوبی در این زمینه رخ داده و اکنون یک مجموعه‌ای قدرتمند در زمینه طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی شکل گرفته است.

وی افزود: همچنین چند ماه قبل ما جایزه طراحی زیورآلات با مجموعه صنف طلا و جواهر برگزار کردیم. در موسیقی نیز بنیاد ملی موسیقی ایران را تاسیس کردیم. مجموعه پارک با بخش های مختلف این ارتباط را با دستگاه ها و سازمان های مسوول برقرار کرده است. در حوزه سینما نیز ضعف داشتیم،بنابراین حضور دکتر محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی امروز در این مجموعه نقطه شروع رونق فعالیت های امور سینمایی، سمعی و بصری در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی محسوب می شود.

ایمانی تصریح کرد: یکی از شرکت های این مجموعه در حال حاضر به بحث فیلم نامه نویسی ورود پیدا کرده و استارتاپ فیلم نامه نویسی را راه اندازی کرده است تا هر ساله مجموعه ای از فیلم نامه نویس جوان به حوزه سینما معرفی شود.

وی یادآورشد: همچنین پردیس های این پارک در سطح کشور در حال توسعه است. اکنون این پردیس‌ها در شهرهای مشهد، شیراز و زنجان راه اندازی شده‌اند. به امید خدا تا پایان سال این تعداد به ۱۲ پردیس می‌رسد. همچنین تفاهم نامه‌ای نیز با وزارت میراث در حوزه صنایع دستی منعقد کرده‌ایم. طبق این تفاهم نامه تمام اداره کل‌های استان‌های این مجموعه به پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی متصل شده‌اند. امیدواریم شاید بتوانیم در سطح کشور نیز چنین تجربه‌ای را با سینمای جوان داشته باشیم.

ایمانی به جایگاه قانونی پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: پارک‌ها از لحاظ قانونی جایگاه بسیار رفیعی در سطح کشور دارند. فضای کشور همه به سمت فناوری و دانش بنیان شدن پیش می‌رود. خوشبختانه اقتصاد دانش بنیان در حوزه فرهنگ با زحمات چهار ساله همکاران این مجموعه تقویت شده است. چنین دستاوری باعث شده بسیاری از دستگاه‌ها مانند پارک علم و فناوری سمنان متقاضی همکاری با مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی باشند،درهمین راستا بناداریم پارک پردیس فرهنگی با این پارک راه اندازی کنیم بنابراین اگر سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانعی برای توسعه دارد، می تواند از خدمات این پارک بهره مند شود.

به گفته وی، خوشبختانه ما در جهاددانشگاهی و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی مانعی نداریم. یقین دارم سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می تواند با پشتوانه این پارک ایده های بلند مدتش را اجرایی کند.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از جوانان خوش فکر و خلاق حوزه صنایع فرهنگی خواهان حضور در مجموعه پارک را دارند، متاسفانه به علت کمبود فضا در حال حاضر امکان پذیرش درخواست این جوانان را نداریم. به امید خدا به زودی با ایجاد دهکده صنایع فرهنگی و اختصاص ۱۲ هکتار زمین به این شهرک، این مشکل رفع می شود و ضمن ایجاد جاذبه گردشگری، تولید، فروش و صادرات صنایع فرهنگی رونق پیدا خواهد کرد.

جهاددانشگاهی از حداقل ها، حداکثرها را می سازد

دکتر قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی نیز در این نشست گفت: جهاددانشگاهی از حداقل‌ها، حداکثرها را می سازد زیرا به پول نفت وابسته نیست بلکه بر دانش فنی و نیروی انسانی کارآمد خودش تکیه می کند.

وی افزود: تاکنون هر ارگان و سازمانی که به جهاددانشگاهی اتکا کرده، سود برده است. سازمان سینمایی با پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی تعامل خوبی برقرار کرده است. سال گذشته از ۱۰ طرح مصوب این سازمان، ۷ طرح از سوی پژوهشگاه علوم انسانی جهاددانشگاهی انجام شد که دستاورد و رکورد خوبی محسوب می شود. امسال نیز این پژوهشگاه ۱۷ طرح جدید برای ما ارسال کردند.

آشنا اظهار داشت: در حال حاضر پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز کارهای خوبی در حوزه صنایع فرهنگی انجام داده است. در حوزه فیلم نامه نویسی، آموزش و جشنواره ها فرصت های خوبی وجود دارد که می توان با مجموعه پارک همکاری هایی در این زمینه انجام داد.

توسعه سند سینما با استفاده از ظرفیت های علم و فناوری

دکتر عزیزاله جعفری، معاون هماهنگی و توسعه پارک نیز در این نشست گفت: سالیان سال است که صنعت سینما فعالیت دارد. پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز طی ۴ سال اخیر فعالیت های مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر انجام داده است اما چنین سوالی مطرح می شود که چگونه می توانیم سند سینما را با استفاده از ظرفیت های علم و فناوری توسعه دهیم تا زیست بومی پیدا کند؟!

وی افزود: اگر چنین زیست بومی شکل بگیرد، نهادهای مالی آن مشخص خواهد شد. بخش خصوصی و مجلس شورای اسلامی نیز به این بحث ورود پیدا خواهند کرد. این حوزه در سطح جهانی قابل رقابت است. قطعا اگر چنین زیست بومی ایجاد شود، نقش راهی برای حوزه صنعت سینما ایجاد خواهد شد.

جعفری تصریح کرد: در حال حاضر ما در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی چند زیست بوم در حوزه فرهنگ و هنر نهایی کرده ایم. سند گردشگری این زیست بوم اکنون در حال آماده سازی است. سند حوزه پارچه و لباس نیز به زودی رونمایی می شود. صنعت فرش نیز در حال نهایی شدن است. قطعا با نهایی شدن سند سینمایی نیز نقش هریک از بازیگران این حوزه مشخص خواهد شد.

گفتنی است، در پایان این مراسم از پروژه رویداد سینمایی در حوزه فیلم نامه نویسی رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.