تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1402 - 6:13
122 بازدید
کد خبر : 4226

هوش مصنوعی تحولات عظیمی در حوزه‌ پزشکی و تغذیه رقم خواهد زد

هوش مصنوعی تحولات عظیمی در حوزه‌ پزشکی و تغذیه رقم خواهد زد

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هوش مصنوعی در زمینه آنالیز مواد غذایی، تشخیص میزان ماده غذایی، میزان کالری و … به ما کمک می‌کند و تنها از روی یک عکس، اطلاعات لازم را نمایش می‌دهد.  مجید غیور مبرهن در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هوش مصنوعی در زمینه آنالیز مواد غذایی، تشخیص میزان ماده غذایی، میزان کالری و … به ما کمک می‌کند و تنها از روی یک عکس، اطلاعات لازم را نمایش می‌دهد. 

مجید غیور مبرهن در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه تغذیه جایگاه ویژه‌ای در کشور و در دنیا دارد؛ به طوری‌که ماموریت پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بحث تغذیه بوده  و مشهد قطب تغذیه بالینی کشور است، افزود: ایجاد مرکز بین‌المللی یونسکو علوم پایه پزشکی و تغذیه انسانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خود گواه جایگاه علمی این دانشگاه در زمینه تغذیه در سطح کشور و در دنیا است. وقتی که توانسته‌ایم در دنیا مرکزی را از یونسکو در زمینه تغذیه به خود اختصاص دهیم که در دنیا بر سر آن رقابت است، یعنی سازمان یونسکو در ارزیابی‌هایش به این نتیجه رسیده است که ما این پتانسیل را داریم و این مرکز جایگاه علمی ما را در دنیا نشان می‌دهد.

عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین به اهمیت هوش مصنوعی در پزشکی و تغذیه  اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی دنیای جدیدی در زمینه پزشکی در دنیا رقم خواهد زد و در تغذیه نیز کاربرد بسیار زیادی دارد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد پروژه‌های زیادی را در این زمینه شروع کرده‌ است.

غیور مبرهن ادامه داد: هوش مصنوعی در زمینه آنالیز مواد غذایی، تشخیص میزان ماده غذایی، میزان کالری و … به ما کمک می‌کند و تنها از روی یک عکس، اطلاعات لازم را نمایش می‌دهد. 

وی ارائه رژیم غذایی مناسب برای درمان بیماران را یکی دیگر از کارکردهای هوش مصنوعی در تغذیه ذکر و بیان کرد: هر فرد بر اساس  ژنتیک‌، سوابق بیماری و … برنامه غذایی خاصی را می‌طلبد که شاید تطابق همه این موارد در لحظه از توان ما خارج باشد، اما  هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند که بر اساس داده‌های مختلف و ترکیب آن، رژیم غذایی متناسب با شرایط  هر فرد را ارائه کنیم. هوش مصنوعی در نوتروژنومیک و اثر تغذیه بر روی ژن‌ها از طریق تحلیل و تفسیر داده‌ها و ارائه یک برنامه تغذیه شخصی می‌تواند به متخصصان تغذیه کمک زیادی کند.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که آینده هوش مصنوعی در کاربردهای مربوط به تغذیه را چطور پیش‌بینی می‌کنید، اظهار کرد: هوش مصنوعی به دیتا نیاز دارد و تغذیه دیتای زیادی دارد، بنابراین پیش‌بینی ما این است که در آینده افق‌های جدیدی از کاربرد آن را در تغذیه تجربه کنیم.

غیور مبرهن در مورد استفاده از هوش مصنوعی در حوزه پزشکی و به خصوص تغذیه در مشهد، عنوان کرد: در کل کشور از هوش مصنوعی در حوزه پزشکی استفاده می‌شود، اما یکی از مراکز قوی در این حوزه در دنیا و در خاورمیانه، مشهد است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.