تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 5:13
99 بازدید
کد خبر : 4313

هوش مصنوعی شغل شما را نمی‌دزدد!

هوش مصنوعی شغل شما را نمی‌دزدد!

یک مطالعه میدانی جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی افراد را بیکار نخواهد کرد. به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، بحث‌ها و نگرانی‌های زیادی در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی(AI) ممکن است بر مشاغل تاثیر بگذارد وجود دارد. هوش مصنوعی توانایی تغییر بازار کار را به طُرُق مختلف و بسته به صنعت و

یک مطالعه میدانی جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی افراد را بیکار نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، بحث‌ها و نگرانی‌های زیادی در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی(AI) ممکن است بر مشاغل تاثیر بگذارد وجود دارد. هوش مصنوعی توانایی تغییر بازار کار را به طُرُق مختلف و بسته به صنعت و مکان دارد.

خودکار شدن مبتنی بر هوش مصنوعی امکان کنترل فرآیندهای معمول، تکراری و دستی را دارد. در نتیجه، اشتغال در بخش‌هایی مانند تولید، ورود داده‌ها و خدمات مشتری ممکن است آسیب‌پذیر باشد و کارگران این صنایع شغل خود را از دست بدهند.

از سوی دیگر، هوش مصنوعی می‌تواند باعث ایجاد شغل نیز بشود. نیاز به متخصصان واجد شرایط با توانایی ایجاد، مدیریت و بهبود سیستم‌های هوش مصنوعی در حال افزایش است. مشاغل مرتبط با علم داده، یادگیری ماشینی، رباتیک و تحقیقات هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در حال محبوب‌تر شدن هستند.

یک سوال مهم

آیا هوش مصنوعی منبع اشتغال جدیدی خواهد بود یا پایانی برای مشاغل سنتی‌تر؟

یک مطالعه جدید به دنبال پاسخ این سوال مهم است.

ویگانگ وانگ(Weiguang Wang) از دانشگاه روچستر و نویسنده این مطالعه جدید یک مطالعه میدانی در میان کارکنان انجام داد و به درک بسیار جالبی دست یافت.

او می‌گوید: ما از آنچه در این مطالعه یافتیم شگفت‌زده شدیم. ابعاد مختلف تجربیات کاری، تعاملات متمایزی با هوش مصنوعی دارند و نقش‌های منحصر به فردی را در تیم‌سازی انسان و هوش مصنوعی ایفا می‌کنند.

در این تحقیق همچنین بررسی شد که کارگران باید چه سطحی از تجربه داشته باشند تا بتوانند بهترین همکاری را با هوش مصنوعی داشته باشند.

گوئودونگ(گوردون) گائو از دانشکده بازرگانی جانز هاپکینز کری و یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: در حالی که ممکن است برخی فکر کنند که کارگران با تجربه کمتر باید از کمک هوش مصنوعی بهره ببرند، اما ما شاهد برعکس بودیم.

هوش مصنوعی به کارگران با تجربه، سود بهتری می‌رساند. در عین حال، کارگران ارشد، به رغم تجربه بیشترشان، از هوش مصنوعی کمتر از همکاران خود بهره می‌برند.

بهره‌وری بیشتر

این تحقیقات، نیاز به استفاده از هوش مصنوعی برای بیشترین بهره‌وری را از بسیاری از جهات مثبت نشان داد.

محققان دریافتند که کارگران با تجربه، بهتر می‌توانند از هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری استفاده کنند، اما کارکنان ارشدی که مسئولیت بیشتری را بر عهده می‌گیرند و تعهد عمیق‌تری نسبت به شرکت دارند، اغلب از استفاده از هوش مصنوعی اجتناب می‌کنند زیرا از خطرات ناشی از آن می‌ترسند. در نتیجه، آن‌ها به طور موثر از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند.

هنگام استفاده از هوش مصنوعی در محل کار، محققان به مشاغل توصیه کردند که انواع و سطوح مختلف تجربه کارگر را در نظر بگیرند.

هنگام استفاده از هوش مصنوعی، کارمندان جدیدی که تجربه کاری کمتری دارند در مضیقه هستند. با این حال، کارمندان ارشد که تخصص سازمانی بیشتری دارند، ممکن است نگران تهدیدات احتمالی هوش مصنوعی باشند. دستیابی به همکاری موفقیت‌آمیز انسان و هوش مصنوعی مستلزم پرداختن به همه این دیدگاه‌های خاص و یافتن یک راه درست میان این دیدگاه‌هاست.

نکته اصلی این است که بیشتر احتمال می‌رود هوش مصنوعی ماهیت کار را تغییر دهد تا اینکه باعث از دست رفتن شغل افراد مختلف شود. البته برای انطباق با این تغییرات، کارگران ممکن است نیاز به کسب مهارت‌های جدید داشته باشند، اما پشت سر گذاشته نخواهند شد.

این مطالعه در مجله Management Science منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.