تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1402 - 6:13
42 بازدید
کد خبر : 4263

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در صنعت گردشگری تحول ایجاد کند؟

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در صنعت گردشگری تحول ایجاد کند؟

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس هوش مصنوعی گفت: برای پیگیری اقدامات تحول‌گرایانه ابتدا باید برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد و زیست بومی از شبکه مسائل حوزه گردشگری، ذی‌نفعان آن و محرک‌های لازم برای ایجاد چرخه کامل ارتباطی و شبکه‌سازی میان این اجزاء صورت گیرد. سیدمهدی حسینی سمنانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص هوش مصنوعی در صنعت

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس هوش مصنوعی گفت: برای پیگیری اقدامات تحول‌گرایانه ابتدا باید برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد و زیست بومی از شبکه مسائل حوزه گردشگری، ذی‌نفعان آن و محرک‌های لازم برای ایجاد چرخه کامل ارتباطی و شبکه‌سازی میان این اجزاء صورت گیرد.

سیدمهدی حسینی سمنانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، اظهار کرد: هوش مصنوعی در جای جای صنعت گردشگری می‌تواند موثر باشد که می‌توان به تجزیه و تحلیل داده‌های سفر و گردشگری، ارائه بهترین برنامه زمان‌بندی برای مخاطب هدف، شناسایی الگوهای موفق قبلی ناشی از تجارب دیگران، تحول و هوشمندسازی در سیستم‌های رزرواسیون، فروش بلیت سفر و اقامت در هتل‌ها، ترجمه مکانیزه زبان محلی مقصد برای گردشگران و بالعکس اشاره کرد.

وی ادامه داد: پیشگیری از حوادث و کنترل امنیت و ایمنی سفر، پیشنهاد مسیرها و مدیریت ترافیک، پیش‌بینی وضعیت آب و هوا، معرفی جاذبه‌های گردشگری با فناوری‌های نوظهور مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، ارائه برنامه غذایی متناسب با ذائقه و رژیم غذایی فرد و بر مبنای غذاهای محلی مقصد سفر، توصیه‌های زیست محیطی، برنامه‌ریزی مالی و عملیاتی سفر، توسعه امکان ارتباطات موثر و به اشتراک‌گذاری تجارب سفر و … از جمله مواردی است که هوش مصنوعی می‌تواند در صنعت گردشگری به کار ببرد.

این کارشناس هوش مصنوعی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در صنعت گردشگری تحول ایجاد کند، عنوان کرد: برای پیگیری اقدامات تحول‌گرایانه ابتدا باید برنامه‌ریزی منسجمی صورت گیرد و زیست بومی از شبکه مسائل حوزه گردشگری، ذی‌نفعان آن و محرک‌های لازم برای ایجاد چرخه کامل ارتباطی و شبکه‌سازی میان این اجزاء صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در قدم اول شناسایی و اولویت‌بندی نیازها و اتصال آن‌ها به ظرفیت‌های موجود و تعریف پروژه برای متخصصین هوش مصنوعی ضرورت دارد. بنابراین اگر بستر ثبت استاندارد داده‌ها و اطلاعات این حوزه در پایگاه داده‌های مختلف فراهم شود و بدون شعار و در عمل به سراغ فناوری‌های نوین برویم، اثر تحولی آن‌ها مشاهده می‌شود.

حسینی سمنانی در خصوص مزایای استفاده از هوش مصنوعی در گردشگری، بیان کرد: گسترش گردشگری با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها، مدیریت مسئولانه و مأموریت‌گرا مبتنی بر تجزیه و تحلیل دقیق دانش گردشگری، بهبود تجربه مسافران و افزایش رضایت‌مندی، کنترل امنیت و ایمنی، ترافیک و ارتقاء شاخص‌های مدیریت گردشگری در منطقه، ارائه پشتیبانی و خدمات برخط و ۲۴ ساعته، پیش‌بینی چالش‌ها و افزایش کیفیت اجتماعی سفر به صورت لحظه‌ای، تحلیل خواسته‌ها و ذائقه گردشگران، تسهیل سرمایه‌گذاری و توسعه منابع، افزایش سوددهی، ارزآوری و رونق کسب‌وکارها، ایجاد مشاغل و فرصت‌های شغلی جدید، حفظ تاریخ و فرهنگ، پایداری محیط زیست، رصد لحظه‌ای شاخص‌ها و تغییر و تحولات برای بهبود مستمر از جمله مزایای هوش مصنوعی در گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: رزرواسیون هتل و مراکز اقامتی، ارائه خدمات گردشگری سلامت، ارائه تولیدات صنایع خلاق مبتنی بر گردشگری، سامانه‌های پرداخت و فین‌تک، مدیریت ترافیک و حمل‌ونقل، خدمات مبتنی بر ذائقه و ترجیحات گردشگران از طریق چت‌بات‌ها، مدیریت تجربه مشتری و ثبت این تجارب در سیستم‌های مدیریت دانش گردشگری، پیش‌بینی و تحلیل داده‌های گردشگری و بهبود مستمر شاخص‌ها، نرم‌افزارهای واقعیت افزوده و تجربیات واقعیت مجازی، ترجمه چندزبانه و بهبود شکل‌گیری ارتباطات، پایش محیط زیست و مدیریت پسماند، پیش‌بینی الگوهای سفر مسافران و برنامه‌ریزی کلان و اثربخش از جمله مسائلی است که هوش مصنوعی درحوزه‌هایی از گردشگری قابل استفاده است.

این کارشناس هوش مصنوعی اضافه کرد: به عنوان مثال این موضوع می‌تواند مخاطرات و ظرفیت‌های فوق‌العاده گردشگری سلامت، تورهای راهیان پیشرفت در حوزه فرهنگی، علمی، فناوری، تحرکات و سرمایه‌گذاری فوق‌العاده کشورهای همسایه و خصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس بر روی هوش مصنوعی جهت توسعه گردشگری باشد.

وی در خصوص جایگاه ایران و جامعه بین‌الملل در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه گردشگری، اظهار کرد: کشور ما ظرفیت‌های بالقوه فوق‌العاده‌ای در تمامی عرصه‌ها در گردشگری دارد که مثال آن تنوع اقلیم، آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری ناب، اماکن فرهنگی و دیدنی بکر، سرمایه نخبگانی انسانی است اما به صورت کلی و بالفعل برنامه منسجمی برای همگرا کردن این قابلیت‌ها به اندازه لازم نداریم و سرمایه‌گذاری مناسبی از این ویژگی‌ها انجام نمی‌دهیم. به قولی چرخه این زیست بوم کامل نشده و ممکن است در آینده به اهداف چشم‌انداز نرسیم یا فرصت رقابت با جامعه بین‌الملل برای‌مان سخت شود و امروز بایستی با هم‌افزایی قدر این موارد را بدانیم.

آینده ایران با همت بلند جوانان آن همیشه روشن و رو به پیشرفت خواهد بود

حسینی سمنانی در پاسخ به این پرسش که چه آینده‌ای را برای صنعت گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی در ایران می‌توان متصور شد، افزود: آینده این سرزمین با همت بلند یکایک هموطنان و جوانان فرهیخته ایرانی همیشه روشن و رو به پیشرفت خواهد بود و در صورتی که هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور در صنعت گردشگری رسوخ و نفوذ پیدا کند این آینده درخشان زودتر و سریع‌تر تحقق می‌یابد و آنچه مهم است روحیه امید، عمل‌گرایی و توجه به نوجوانان و جوانان ایرانی و همگرایی مسئولین و هم‌افزایی مردم در مسیر کاربردی کردن این فناوری‌ها است.

این کارشناس هوش مصنوعی اضافه کرد: همچنین نباید از تحرکات و خیز بلند همسایگان در حوزه‌های هوش مصنوعی غافل شد و در این مسیر، شاخص زمان بسیار مهم و کلیدی است و می‌تواند تغییرات متنوع با ارزش افزوده بالا و درجه اثرگذاری فوق العاده در طرح‌ریزی آینده‌ای پویا و افتخارآمیز ترسیم کرد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.