تاریخ انتشار : یکشنبه 28 فروردین 1401 - 9:00
246 بازدید
کد خبر : 244

اجرای دو پروژه ملی هوش مصنوعی با همکاری دو دانشگاه صنعتی/ایجاد توان ذخیره‌سازی ۱۰۰ پتابایت

اجرای دو پروژه ملی هوش مصنوعی با همکاری دو دانشگاه صنعتی/ایجاد توان ذخیره‌سازی ۱۰۰ پتابایت

سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس داده‌های پایگاه اسکوپوس تعداد مدارک منتشر شده از ایران در حوزه هوش مصنوعی ۴۸ هزار و ۴۰۷ مدرک و مدارک منتشر شده در دنیا ۲ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۶۶۰ مدرک تا سال ۲۰۲۰ بوده است و بر اساس

سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس داده‌های پایگاه اسکوپوس تعداد مدارک منتشر شده از ایران در حوزه هوش مصنوعی ۴۸ هزار و ۴۰۷ مدرک و مدارک منتشر شده در دنیا ۲ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۶۶۰ مدرک تا سال ۲۰۲۰ بوده است و بر اساس سند راهبردی هوش مصنوعی قرار است تا سال ۱۴۱۰حدود ۸۰ درصد از پژوهش‌های این حوزه در راستای رفع نیازهای فعلی و آتی کشور باشد.

به گزارش ایسنا دکتر شهرام معین در وبینار هوش مصنوعی با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه هوش مصنوعی، اظهار کرد: فعالیت های انجام شده مقدمه ای برای فعالیت های آتی است تا بتوانیم از پتانسیل غنی دانشگاه ها برای پاسخگویی به موضوعات اصلی کشور بهره ببریم.

وی با اشاره به تدوین نقشه راه هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: برداشتن گام مهمی در تحقق منویات مقام معظم راهبری برای پیشگام شدن در زمینه هوش مصنوعی و بهبود کیفیت زندگی آحاد جامعه با بهره مندی از مزایای هوش مصنوعی، تعیین چشم انداز، اهداف کلان، سیاست های کلان، راهبردها، سیاست های خرد، اقدامات، فعالیت ها، پروژه ها، نقشه نهادی، بودجه بندی و زمان بندی انجام فعالیت ها و همچنین ایجاد هماهنگی در سطح ملی برای استفاده از هوش مصنوعی در افزایش رشد اقتصادی از جمله دستاوردهای این سند است.

معین، برنامه ریزی برای توسعه کسب وکارهای حوزه هوش مصنوعی برای خلق ثروت و برنامه ریزی برای به کارگیری هوش مصنوعی در ارتقای بهره وری و کاهش هزینه‌های جامعه در حوزه‌های مختلف را از جمله اهداف این سند نام برد و یادآور شد: برای تدوین این سند علاوه بر انجام مطالعات تطبیقی برای شناخت راهبردهای ملی هوش مصنوعی در کشورهای مختلف، اقدام به شناسایی ظرفیت‌های داخلی کشور در این حوزه کردیم. شناخت محیط سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و قانونی، تعیین ارکان جهت ساز توسعه هوش مصنوعی در ایران و تدوین راهبردهای توسعه‌ای و تقنینی هوش مصنوعی از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

معین با بیان اینکه در نهایت با این اقدامات موفق به تدوین نقشه راه ملی هوش مصنوعی در کشور شدیم، گفت: تهیه گزارش‌های تطبیقی و راهبردهای کشورهای مختلف از خروجی‌ها است، ضمن آنکه اقدام به برنامه ریزی برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه‌های اولویت‌دار و اجرای پروژه‌ “تدوین نظام فنی و اجرایی نقشه راه توسعه هوش مصنوعی” شده است.

سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، انعقاد تفاهم نامه‌هایی با دستگاه‌ها برای توسعه هوش مصنوعی را از دیگر اقدامات در این حوزه نام برد و یادآور شد: از جمله این تفاهم نامه‌ها با وزارت جهاد کشاورزی است که در این راستا مقرر شده است که پروژه تخمین سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده‌های زیر زمینی و هوش مصنوعی مبتنی بر داده‌های سنجش از دور اجرایی شود. این طرح مصوب و به زودی اجرایی خواهد شد.

وی اجرای این پروژه را مصداقی برای همکاری با دانشگاه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: دانشگاه شهید بهشتی مجری پروژه همکاری با جهاد کشاورزی است. این پروژه در راستای نیاز کشور در زمینه امنیت غذایی است.

معین از طراحی و راه اندازی مرکز پردازش فوق سریع “مریم” برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی خبر داد و یادآور شد: طراحی و راه اندازی مرکز پلتفرم و ارائه خدمات هوش مصنوعی (ALaaS) داده و Data Marketplace در بستر شبکه ملی اطلاعات و ارائه خدمات تحلیل شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری در مرکز رصد و پایش شبکه ملی اطلاعات نیز در راستای توسعه هوش مصنوعی در کشور اجرایی می‌شود.

وی تدوین استانداردهای ملی حوزه هوش مصنوعی، راه اندازی آزمایشگاه تست محصولات و خدمات هوش مصنوعی و توسعه و ارتقای سیستم‌های تست و ارزیابی، صلاحیت سنجی و استاندارد سازی این محصولات و خدمات و تدوین الزامات حقوقی،‌ مقرراتی، قانونی و اصول اخلاقی برای ارائه و بهره برداری از خدمات هوش مصنوعی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای توسعه هوش مصنوعی نام برد.

سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به بیان کاربردهای هوش مصنوعی پرداخت و با بیان اینکه ۷ مرجع معتبر در مورد کاربردهای هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار کرد: بر این اساس ۱۰ حوزه کاربردی در زمینه‌های بهداشت و سلامت، تجارت و مدیریت، کشاورزی، برنامه‌های اقتصادی و مالی، انرژی، حمل و نقل، خدمات شهری، محیط زیست، معدن و صنعت شناسایی شده است.

وی با تاکید بر اینکه در همه این پروژه‌ها جای خالی همکاری با وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها وجود دارد، اضافه کرد: در حال حاضر با دو دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و شهید بهشتی همکاری برای اجرای پروژه‌ها داریم.

وی با اشاره به توسعه اقتصادی با استفاده از AI از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰، یادآور شد: برآورد می‌شود که اقتصاد دنیا ۲۰ تریلیون دلار رشد خواهد داشت.

معین ادامه داد: بر اساس داده‌های پایگاه اسکوپوس تعداد مدارک منتشر شده از ایران ۴۸ هزار و ۴۰۷ مدرک و مدارک منتشر شده در دنیا ۲ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۶۶۰ مدرک تا سال ۲۰۲۰ بوده است.

وی کشورهای چین، امریکا، انگلستان، هند، آلمان، ژاپن، فرانسه، کانادا، ایتالیا و انگلستان را به ترتیب ۱۰ کشور برتر در هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: ایران در میان رقبای مطرح در سند چشم انداز ۱۴۰۴ در حوزه هوش مصنوعی رتبه اول با تولید ۴۸ هزار و ۴۰۷ مدرک است و بعد از ایران ترکیه، رژیم اشغالگر قدس، مصر، پاکستان، امارات، عراق و قطر قرار دارند.

به گفته وی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی شریف، تربیت مدرس، خواجه نصیر، شیراز، تبریز و فردوسی مشهد به ترتیب ۱۰ دانشگاه برتر در تولید علم در حوزه هوش مصنوعی هستند.

سرپرست مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهداف کلان سند راهبردی هوش مصنوعی در کشور گفت: انجام ۸۰ درصد از پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی در راستای رفع نیازهای فعلی و آتی کشور، ایجاد محیط قانونی، اخلاقی پویا و پاسخگو به مسائل هوش مصنوعی، پذیرش و به کارگیری ۴۵ درصدی هوش مصنوعی در دولت و صنعت در افق ۱۴۱۰، سهم ۱۲ درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی در سال ۱۴۱۰ و سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری در هوش مصنوعی در افق ۱۴۱۰ از جمله اهداف کلان این سند است.

به گفته وی دستیابی به نرخ اشتغال ۱.۸ درصدی در حوزه‌های مرتبط با هوش مصنوعی، ایجاد توان محاسباتی ۱۰۰ پتافلاپس و ذخیره سازی ۱۰۰ پتابایت، استفاده حداکثری از هوش مصنوعی در حل ابرچالش‌های کشور، تربیت حداقل ۶۰۰ هزار نفر متخصص هوش مصنوعی و ایجاد حداقل هزار شرکت با حداقل درآمد سالانه ۱.۵ میلیون دلاری و ۱۰ شرکت بزرگ با حداقل ۵۰ میلیون دلاری را از دیگر اهداف این سند نام برد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه