تاریخ انتشار : یکشنبه 26 تیر 1401 - 22:28
222 بازدید
کد خبر : 2171

استفاده از هوش مصنوعی برای رفع به‌موقع خرابی‌های برق

استفاده از هوش مصنوعی برای رفع به‌موقع خرابی‌های برق

مدیرکل دفتر مهندسی و راهبری شبکه توزیع برق شرکت توانیر از اجرای طرح هوشمندسازی مرکز اتفاقات برق تحت عنوان «طرح هما» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، مسعود صادقی اجرای طرح هوشمندسازی مرکز اتفاقات برق تحت عنوان «طرح هما» را از اقدام‌های شاخص این عرصه در سال ۱۴۰۰ برشمرد.

وی گفت: تا پیش از راه‌اندازی طرح هما، اپراتورها برای پاسخگویی به انبوه تماس مشترکان، تحت‌فشار کاری قرار داشتند و در شرایط بحرانی با پدیده تماس‌های بهمنی روبرو بودیم به‌طوری‌که امکان پاسخگویی به مشترکان در زمان اندک وجود نداشت و متقاضیان باید در صف تماس قرار می‌گرفتند.

صادقی افزود: برای حل این موضوع اقدام‌هایی بر پایه دانش مهندسی ایرانی و بدون استفاده از ابزار و امکانات وارداتی شکل گرفت و سیاست‌های بسیار متهورانه شرکت توانیر باعث شد دستاوردهای صنعت برق در این عرصه در مرزهای مناسبی از دانش فنی و در تراز بین‌المللی قرار بگیرد.

این مقام توانیر ادامه داد: در طرح هما مشترکان می‌توانند انتخاب کنند به‌جای ارتباط صرف با اپراتور و قرار گرفتن در صف تماس‌های بهمنی، با کمک هوش مصنوعی شناسایی شوند و خدمت مورد درخواست خود را ثبت و کد پیگیری دریافت کنند و درخواست نیز به طور مکانیزه و به همراه مختصات مکانی مشترک به واحدهای عملیاتی ارجاع می‌شود.

صادقی نکته نوآورانه طرح هما را بهره‌گیری از هوش ماشینی دانست که به اتکای آن، سامانه اتفاقات برق قادر است به طور هوشمند چندین برابر ظرفیت معمول اپراتورها، نسبت به پاسخگویی و ثبت درخواست مشترکان اقدام کند.

وی ادامه داد: در این فرایند مشترک از سه مسیر می‌تواند نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کند که تماس با مرکز تماس IVR مشترک را قادر می‌سازد ارتباط با هوش مصنوعی یا عوامل انسانی را انتخاب و مشکل برق خود را ثبت کند از جمله این مسیرهاست.

مدیرکل دفتر مهندسی و راهبری شبکه توزیع برق شرکت توانیر ادامه داد: همچنین برقراری ارتباط با درگاه تماس «برق من» و ثبت خاموشی را بدون تماس با عوامل انسانی و با استفاده از این نرم‌افزار مفید و کاربردی، دومین راهکار ثبت درخواست است.

صادقی گفت: به‌عنوان سومین راهکار، مشترک می‌تواند درخواست خود را از طریق آدرس وب‌سایت شرکت توزیع نیروی برق مربوط ثبت کند.

وی در خصوص روند ثبت درخواست مشترکان از طریق هوش مصنوعی گفت: در این حالت ضمن شناسایی مشترک، آدرس وقوع خاموشی از طریق اطلاعات ثبت شده در سیستم خدمات مشترکان و بدون دریافت اطلاعات از تماس‌گیرنده، مکان‌یابی می‌شود.

این مقام توانیر ادامه داد: پس از ثبت یک رکورد خاموشی در نرم‌افزار ثبت حوادث، نوع و محل خطا از طریق ساختار شاخه‌ای شناسایی و موقعیت خاموشی بالادستی و فیدرهای تغذیه‌کننده‌ای که از مدار خارج شدند تعیین می‌شود و سایر مشترکانی که دچار قطعی شدند نیز بدون برقراری تماس و اطلاع‌رسانی، شناسایی و در جهت رفع مشکل اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعد انتخاب خودکار مناسب‌ترین اکیپ و ارجاع کار به خودرو اتفاقات به طور هوشمند از طریق سامانه مدیریت ناوگان خودرویی (AVL) و بدون دخالت انسانی انجام می‌شود و پس از مراجعه خودرو به محل و انجام عملیات تعمیر و بازیابی شبکه به‌وسیله پرسنل برق، اطلاعات مربوط به عملیات در سامانه قرار گرفته و از سوی اپراتور به مشترک اطلاع‌رسانی و از او نظرسنجی می‌شود.

مدیرکل دفتر مهندسی و راهبری شبکه توزیع برق شرکت توانیر ارائه کد پیگیری هم‌زمان با ثبت درخواست از سوی مشترک را موجب اطمینان خاطر و افزایش سطح اعتماد و جلب رضایت مردم نسبت به رسیدگی به موضوع و رفع خرابی شبکه عنوان کرد و افزود: طی دو سه سال اخیر برنامه‌ریزی مناسبی برای استقرار حداکثری این سامانه در تمامی شرکت‌های توزیع برق انجام دادیم و هم اکنون این سامانه در تمامی مراکز جمعیتی کشور عملیاتی شده و روال استقرار و تقویت آن در حال پیگیری است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه