تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:27
245 بازدید
کد خبر : 813

توسعه آموزش های تخصصی فناوری های نوظهور

توسعه آموزش های تخصصی فناوری های نوظهور

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتالی پژوهشگاه ICT از توسعه آموزش‌های تخصصی در فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، نسل پنجم ارتباطات سیار (۵G ) و اینترنت اشیا (IOT ) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادق عباسی شاهکوه با اشاره به روند تبدیل دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات به مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال گفت: دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات حدود سه دهه با مجوز شورای گسترش آموزش عالی فعالیت و دانشجوهای زیادی را تربیت کرد که در بخش‌های مختلف ICT چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی نیروهای تأثیرگذاری بوده اند. این دانشکده در این سه دهه فراز و نشیب‌های زیادی را داشته است تا نهایتاً در سال ۱۳۹۶ بر مبنای تصمیم شورای‌عالی اداری مبنی بر عدم تربیت دانشجو توسط دستگاه‌های اجرایی، این فعالیت دانشکده به اتمام رسید.

وی ادامه داد: اما بر مبنای تصمیمی که در سطح وزارت ارتباطات گرفته شد به این دلیل که آموزش‌های کوتاه‌مدت و تخصصی و مهارتی، مورد نیاز بخش ICT است، قرار شد مجموعه‌ای به نام مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال ایجاد شود و با بحث‌ها و بررسی‌های مفصلی که در سطح وزارت‌خانه انجام‌شد، نهایتاً به دلیل سنخیتی که وجود داشت تصمیم این بود که این مرکز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود که نهایتاً با تصویب هیئت‌امنای دو مجموعه، این ساختار در پژوهشگاه شکل گرفت و از ابتدای امسال دانشکده علمی کاربردی در قالب مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال به فعالیت قانونی خود ادامه می‌دهد.

عباسی شاهکوه با بیان اینکه آنچه به‌عنوان وظایف و اهداف برای این مرکز ترسیم شده عمدتاً برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اجرای آموزش‌های تخصصی، شغلی و مهارتی است، اضافه کرد: آموزش‌هایی که مرتبط با توسعه کارآفرینی و کمک به شرکت‌های نوپا و دانش بنیان باشد و توسعه آموزش‌های تخصصی در فناوری‌های نوظهور مثل هوش مصنوعی ،IoT ،۵G و حوزه‌هایی که ممکن است بخش خصوصی کمتر وارد آن شود، در این مرکز انجام می‌شود.

وی افزود: هدف کلی ما تربیت نیروی انسانی متخصص است تا علاوه بر آشنایی کامل به فناوری‌های آینده و فناوری‌های جدید، در زمینه آموزش مهارت‌های نرم (مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های تحلیل مشکلات، حل مسئله) نیز فعالیت داشته باشیم.

عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه علاوه بر موارد گفته شده در چارچوب سیاست‌های دولت، بحث سنجش صلاحیت حرفه‌ای نیز جز اهداف این مرکز در نظر گرفته شده است، گفت: این مرکز در قالب پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این امکان را فراهم خواهد آورد تا بتوانیم در آینده از نتایج پژوهش‌هایی که در حوزه ICT در این پژوهشگاه انجام می‌شود، برای آموزش‌ها استفاده کرده و از تعداد قابل‌توجهی عضو هیئت‌علمی متخصصی که در پژوهشگاه هستند استفاده کنیم و سطح آموزش را بالاتر آوریم.

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتالی یکی دیگر از اهدافی که برای این مرکز دیده‌شده را آینده‌پژوهی در حوزه آموزش و همکاری بین‌المللی در حوزه آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال و ICT عنوان کرد و گفت: ما از یک‌سال گذشته با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در قالب یک پروژه تمام آن چیزی که مورد نیاز است در آینده بخواهیم روی آن کار کنیم و نیاز کشور باشد را احصا و بر مبنای آن برنامه‌ریزی کردیم.

وی گفت: به دلیل آنکه در حوزه آموزش‌های مهارتی فقط بحث‌های تئوری مطرح نیست و قاعدتاً باید آزمایشگاه‌ها را تجهیز کنیم، آزمایشگاه‌هایی که وجود داشت را ارتقا دادیم و در حوزه‌های مختلف آنها را تکمیل می‌کنیم تا بتوانیم آموزش‌هایمان را به‌صورت عملی هم در آینده انجام دهیم.

عباسی شاهکوه در رابطه با آموزش مهارت برای سربازان وظیفه نیز گفت: در دو سال اخیر با همکاری قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان، بخش مربوط به ICT را ما برعهده داریم و به کمک همه استان‌ها و تمام بخش‌هایی که درگیر هستند می‌توانیم آن نمونه را برای بخش‌های دیگر نیز پیاده کنیم. در این مرکز تعداد زیادی سرباز تحت آموزش هستند که البته این کار به صورت مستقیم انجام نمی‌شود بلکه ما مربیان را آموزش و به آنها گواهی می‌دهیم و مربیان به سربازان آموزش می‌دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.