تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:50
273 بازدید
کد خبر : 1213

پیاده ­سازی نرم‌­افزاری شبکه LTE مجهز به هوش مصنوعی با رویکرد ۵G

پیاده ­سازی نرم‌­افزاری شبکه LTE مجهز به هوش مصنوعی با رویکرد ۵G

پروژه پیاده ­سازی نرم‌­افزاری شبکه LTE مجهز به هوش مصنوعی با رویکرد ۵G در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، لیلا محمدی با اشاره به برخی از فعالیت‌های انجام شده در ارتباط با نسل پنجم ارتباطات (۵G ) پژوهشکده فناوری ارتباطات، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۳ موضوع شناسایی و تحلیل فناوری‌ها و جهت‌گیری‌های مرتبط با ۵G در قالب یک پروژه پژوهشی در پژوهشکده انجام شد. در این پروژه مطالعه وضعیت نسل پنجم ارتباطات در کشورهای مختلف و ضرورت حرکت به سمت نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی، روندهای استانداردسازی توسط نهادهای بین‌المللی، ساختار، خصوصیات و قابلیت‌های فنی و سرویس‌های نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی و جهت‌گیری‌های محتمل برای پیاده‌سازی نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پیرو این پروژه در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ همایشی با عنوان«فرصت‌ها، چالش ها و رویکردهای نسل پنجم ارتباطات» با هدف بررسی رویکرد صنعت مخابرات کشور در گذر به نسل آینده ارتباطات برنامه‌ریزی و اجرا شد، گفت: در راستای سیاست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تدوین نقشه راه فناوری‌های نوین در پژوهشگاه، ۵G به عنوان یکی از محورهای کلان پژوهشگاه تعیین و پروژه «رصد فناوری و تدوین برنامه جامع  ۴G (تکامل) و ۵G» از خردادماه ۱۳۹۵ در پژوهشگاه آغاز شد و در اردیبهشت ۱۳۹۶ به اتمام رسید.

محمدی ادامه داد: در این پروژه، تیم‌های فنی، اقتصادی، کسب و کار، اجتماعی و حقوقی فعالیت داشتند که با مطالعه و بررسی وضعیت موجود فناوری ۵G در دنیا و ارزیابی وضع موجود کشور، راهبردها و اقدامات مناسب جهت حرکت به سمت ۵G و همچنین نقشه راه نسل پنجم شبکه ارتباطی کشور استخراج و ارائه شد.

وی درباره روند بررسی طرح نسل پنجم ارتباطی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ موضوع مطالعه و بررسی نسل پنجم ارتباطات سیار و نحوه ارائه خدمات آن در کشور از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به پژوهشگاه ICT واگذار شد. البته بررسی ۵G از دید رگولاتوری، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مستخرج در نقشه راه ۵G بود.

رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات افزود: در مدت اجرای این پروژه، حوزه‌های متنوعی اعم از فنی، حقوقی و  اقتصادی جهت ارائه خدمات مبتنی بر ۵G در کشور پوشش داده شدند و نتایج به‌دست‌آمده از این پروژه به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیشنهاد ‌شد که ارتقاء رگولاتوری به نسل‌های بالاتر، طیف فرکانسی مورد نیاز، مقررات لازم جهت ارائه سرویس‌های ۵G ، گسترش سلول‌های کوچک در مناطق پرترافیک، استفاده از ۵G برای صنایع عمودی خاص مانند آموزش و سرگرمی و بهداشت و سلامت، اشتراک‌گذاری منابع زیرساختی با معرفی بازیگران جدید همانند شهرداری‌ها، میکرواپراتورها و میزبان‌های بی‌طرف، افزایش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه جهت گسترش ۵G، ایجاد کمیته عالی راهبری جهت تشویق سرمایه‌گذاری اپراتورها و سایر بازیگران و ایجاد آمادگی‌های لازم در صنایع عمودی برای ورود ۵G از جمله این موارد بود.

وی گفت: پیاده‌سازی نمونه آزمایشگاهی شبکه نرم افزار LTE با رویکرد ۵G، از اولین فعالیت‌های عملیاتی شده بود و به دنبال آن، پروژه «طراحی و پیاده ­سازی نرم‌­افزاری شبکه LTE مجهز به هوش مصنوعی با رویکرد ۵G و قابلیت خودسازماندهی (SON) در بخش دسترسی رادیویی» از مهم‌ترین پروژه‌های نقشه راه ۵G بود که از اواخر سال ۹۸ اجرای آن در پژوهشکده آغاز شد و هم اکنون در حال انجام است.

محمدی با بیان اینکه حفظ پایداری شبکه ارتباطی و یا بهینه کردن مصرف منابع رادیویی به‌صورت خودکار از اهداف این پروژه است، در خصوص پیاده‌سازی بستر تست و پایلوت ۵G به عنوان یکی دیگر از مهمترین پروژه‌های دیده شده در کشور جهت حرکت به سمت ۵G گفت: هدف از این پایلوت و بستر تست در سطح حاکمیت این است که محیطی برای ارائه انعطاف‌پذیر سرویس‌های جدید با الزامات متنوع ایجاد شده و بازیگران و صنایع مختلف با قابلیت‌های این شبکه آشنا شوند.

وی ادامه داد: مشخصا در حوزه فنی فناوری‌های مختلف به عنوان توانمندساز نسل پنجم ارتباطی مطرح هستند که از میان آنها می‌توان به فناوری موج میلیمتری، شبکه‌های مبتنی بر نرم افزار یا SDN، مجازی‌سازی توابع شبکه یا NFV، رایانش لبه شبکه موبایل، برش شبکه یا Network Slicing، مایمو انبوه یا Massive MIMO و اینترنت اشیا اشاره کرد. در حوزه‌هایی نظیر موج میلیمتری، SDN، NFV، اینترنت اشیا و مایمو انبوه در پژوهشکده فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.