تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:21
266 بازدید
کد خبر : 697

کتاب «درآمدی بر علوم اجتماعی محاسباتی» منتشر شد

کتاب «درآمدی بر علوم اجتماعی محاسباتی» منتشر شد

کتاب «درآمدی بر علوم اجتماعی محاسباتی» با هدف شفاف سازی پژوهش‌های اجتماعی در عصر دیجیتال منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، کتاب «درآمدی بر علوم اجتماعی محاسباتی» به نویسندگی متیو سالگانیک استاد دانشگاه پرینستون، با ترجمه عبدالحسین کلانتری رئیس پژوهشگاه فضای مجازی، محمد حسین قطبی و ابراهیم دهنوی از سوی نشر سروش منتشر شد.

موضوع اصلی این کتاب علوم اجتماعی و موضوع فرعی آن بر پایه آمار و روش تحقیق است و اطلاعات شفاف و مفصلی درباره اجرای پژوهش اجتماعی در عصر دیجیتال ارائه می‌دهد.

کتاب «درآمدی بر علوم اجتماعی محاسباتی» از ۷ فصل تشکیل شده که ۴ طرح عمده پژوهشی از جمله مشاهده رفتار، پرسش سوالات، اجرای آزمایش‌ها و ایجاد مشارکت انبوه را در خود جای داده است.

فزونی داده‌ها در سال‌های اخیر و کامیابی علوم داده، باعث شده تا برخی از پایان نظریه سخن بگویند. اما در واقع، علوم اجتماعی محاسباتی یک روش تحقیق جدید است که بدون جای‌گیری در هر یک از دسته‌های روش کمّی و روش کیفی، به عنوان یک ابزار قدرتمند در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مهم‌ترین هدف سالگانیک از نگارش این کتاب، نزدیک تر کردن متخصصان حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم داده به یکدیگر و همکاری آن‌ها ذیل علوم اجتماعی محاسباتی است.

گذار از عصر آنالوگ به عصر دیجیتال، امکان‌های متعددی برای پژوهشگران فراهم کرده است که نمی‌توان و نباید از آن‌ها به سادگی گذشت.

بالفعل کردن این امکان‌های بالقوه، الزاماتی بیشتر از آنچه در اختیار یک متخصص علوم اجتماعی یا یک متخصص علوم داده است، می‌طلبد. سالگانیک در این کتاب تلاش کرده است تا ضرورت همراهی علوم اجتماعی و علوم داده در پژوهش‌های علوم اجتماعی محاسباتی را به صورت کافی روشن سازد. ما در این عصر با حجم وسیعی از داده روبرو هستیم که توسط شمار بسیاری از افراد جامعه تولید شده است.

کلید فهم رفتار افراد در جامعه در دست متخصصان علوم اجتماعی و کلید استفاده از داده‌ها در دست متخصصان علوم داده قرار داد. بنابراین اگر قرار است که از این حجم وسیع داده برای فهم رفتار جامعه استفاده کنیم، ناگزیریم که از هر دو کلید بهره ببریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.