تاریخ انتشار : دوشنبه 6 آذر 1402 - 5:14
84 بازدید
کد خبر : 4446

امکان تشخیص اوتیسم در کودکان ۲ ساله با استفاده از هوش مصنوعی

امکان تشخیص اوتیسم در کودکان ۲ ساله با استفاده از هوش مصنوعی

یک روش جدید مبتنی بر تصویربرداری MRI موسوم به DT-MRI با کمک هوش مصنوعی، ارتباطات غیرطبیعی مانند اختلال در ارتباطات اجتماعی و رفتارهای تکراری را که منجر به علائمی می‌شوند که کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب آنها را دارند، ثبت می‌کند. به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، وقتی صحبت از اوتیسم می‌شود، تشخیص

یک روش جدید مبتنی بر تصویربرداری MRI موسوم به DT-MRI با کمک هوش مصنوعی، ارتباطات غیرطبیعی مانند اختلال در ارتباطات اجتماعی و رفتارهای تکراری را که منجر به علائمی می‌شوند که کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب آنها را دارند، ثبت می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، وقتی صحبت از اوتیسم می‌شود، تشخیص زودهنگام برای مداخله و حمایت موثر کلیدی است. اکنون یک سیستم هوش مصنوعی جدید ایجاد شده است که توانایی تشخیص کودکان مبتلا به اوتیسم بین ۲۴ تا ۴۸ ماهگی را با دقت ۹۸.۵ درصدی دارد.

اسکن DT-MRI

این نوآوری از فرآیندی استفاده می‌کند که اسکن‌های MRI تنسور پخش وزنی(DT-MRI) از مغز را طبقه‌بندی می‌کند که به یک فناوری تخصصی اشاره دارد که نحوه حرکت آب در طول مسیرهای ماده سفید در اندام بدن را تشخیص می‌دهد.

گرگوری بارنز، استاد عصب شناسی و مدیر مرکز اوتیسم کودکان نورتون در لوئیزویل و یکی از نویسندگان این مطالعه جدید می‌گوید: اوتیسم در درجه اول، بیماری اتصالات نامناسب در مغز است. روش DT-MRI این ارتباطات غیرطبیعی مانند اختلال در ارتباطات اجتماعی و رفتارهای تکراری را ثبت می‌کند که منجر به علائمی می‌شود که کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب دارند.

این تکنیک هوش مصنوعی با جمع‌آوری سیگنال‌های تصویربرداری که قدرت ارتباط بین نواحی مختلف مغز را نشان می‌دهد، کار می‌کند. اینها از طریق استفاده از اسکن DT-MRI شناسایی می‌شوند که به محققان اجازه می‌دهد تصاویر بافت مغز را جدا کنند. سپس یک برنامه یادگیری ماشینی به مقایسه الگوهای نشانگر در مغز کودکان اوتیسمی با مغزهایی که به درستی شکل گرفته‌اند، ادامه می‌دهد.

تیم تحقیقاتی برای این مطالعه از اسکن‌های مغزی DT-MRI به ‌دست ‌آمده از یک مجموعه داده استفاده کردند که شامل اسکن مغزی ۲۲۶ کودک ۲۴ تا ۴۸ ماهه بود که از میان آنها ۱۲۶ کودک مبتلا به اوتیسم و ۱۰۰ کودک غیر اوتیسمی بودند.

سپس این سیستم هوش مصنوعی، اسکن‌های مربوط به کودکان مبتلا به اوتیسم را با دقت کلی ۹۸.۵ درصدی شناسایی کرد.

نتایج بهتر

محمد خُدری پژوهشگر دانشگاه لوئیزویل در کنتاکی که پشت این اختراع جدید است، می‌گوید: رویکرد ما یک پیشرفت جدید است که تشخیص زودهنگام اوتیسم را در نوزادان زیر دو سال ممکن می‌سازد.

ما معتقدیم که مداخلات درمانی قبل از سه سالگی می‌تواند منجر به نتایج بهتر از جمله پتانسیل افراد مبتلا به اوتیسم برای دستیابی به استقلال بیشتر و بهره هوشی بالاتر شود.

این سیستم جدید مبتنی بر الگوریتم‌های پیشرفته اکنون امکان تشخیص بسیار زودتر را در مقایسه با میانگین سنی سه ساله‌ای که در حال حاضر توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به دست می‌آید، فراهم می‌کند.

به گفته محققان، نوزادان و کودکان خردسال مبتلا به اوتیسم به دلایل مختلف، از جمله کمبود پهنای باند در مراکز آزمایش، تشخیص را با تاخیر دریافت می‌کنند.

دکتر بارنز می‌گوید: این سیستم تصویربرداری نوید تشخیص سریع اوتیسم را به روشی عینی می‌دهد و این روش جدید می‌تواند حجم کار روانشناسان را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

این سیستم جدید علاوه بر ارائه تشخیص زودهنگام، زمان و هزینه‌های تشخیصی و درمانی را با ایجاد گزارشی که شامل اطلاعاتی در مورد آسیب‌پذیری مدارهای عصبی مغز، تأثیر مورد انتظار بر عملکرد مغز و رتبه‌بندی شدتی است که ممکن است برای راهنمایی مداخله پزشکی اولیه مورد استفاده قرار گیرد، کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.