تاریخ انتشار : شنبه 22 مهر 1402 - 8:50
44 بازدید
کد خبر : 4232

تدوین سند هوش مصنوعی در چه مرحله‌ای است؟

تدوین سند هوش مصنوعی در چه مرحله‌ای است؟

هوش مصنوعی به یکی از قدرتمندترین فناوری‌های روی این سیاره تبدیل می‌شود و پتانسیل باورنکردنی برای بازتعریف تجارت، جوامع و سبک زندگی ما دارد به طوری‌ که توجه به گسترش این فناوری در کشورها و از سوی مسئولان ایرانی هم مورد توجه قرارگرفته است. به گزارش ایسنا، با یکپارچه شدن فزاینده هوش مصنوعی با فناوری‌های

هوش مصنوعی به یکی از قدرتمندترین فناوری‌های روی این سیاره تبدیل می‌شود و پتانسیل باورنکردنی برای بازتعریف تجارت، جوامع و سبک زندگی ما دارد به طوری‌ که توجه به گسترش این فناوری در کشورها و از سوی مسئولان ایرانی هم مورد توجه قرارگرفته است.

به گزارش ایسنا، با یکپارچه شدن فزاینده هوش مصنوعی با فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) که سهم مهمی در تجارت، جوامع و زندگی ما دارد، رگولاتورها با وظیفه پیچیده به حداقل رساندن تهدیدات و حداکثر کردن منافع مواجه هستند. هوش مصنوعی به‌طور فوق‌العاده‌ای کاربردی است و در حال تعبیه شدن در هر کجاست.

مهم نیست که آیا شما در حرفه پزشکی مشغول هستید یا در تولید یا حتی در کشاورزی، شما با برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی سر و کار خواهید داشت.‌ اینترنت پیش از این حدود ۲۰ درصد از اقتصاد جهانی را متحول کرده است و این فناوری مابقی آن را تغییر شکل خواهد داد. علاوه بر موارد ذکر شده هوش مصنوعی می‌تواند یک تغییردهنده واقعی بازی باشد. 

بنابراین با توجه به فراگیر شدن این فناوری در سراسر جهان از جمله ایران از سوی مسئولان اعلام شد که شورای عالی فضای مجازی به عنوان مرجع تصمیم گیری در این حوزه روی تدوین سند توسعه هوش مصنوعی کار می‌کند. در نهایت پس از گذشت حدود دو ماه از اعلام این خبر، عیسی زارع‌پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – اعلام کرد بر اساس یکی از احکام مصوب در کمسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات مکلف شدند که با همکاری سایر دستگاه‌ها ظرف شش ماه از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون، برنامۀ ملّی توسعۀ هوش مصنوعی را تهیه و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسانند. 

در نهایت اواخر مرداد سال جاری پیش‌نویس سند ملی هوش مصنوعی با حضور نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب ‌فرهنگی ارائه و تحلیل شد.

درهمین رابطه چندی پیش دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تدوین سیاست در موضوع هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه این سند باید ذیل سند مهندسی فرهنگی و سند نقشه جامع علمی کشور طراحی شود، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم باید این سند را با شیوه حکمرانی شبکه‌ای یعنی مشارکت تمام ذی‌نفعان تدوین کند که البته همین شیوه ملاک عمل بوده است؛ چرا که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای فرا قوه‌ای است که سران قوه در آن حضور دارند و ظرفیت این شورا در جایگاه سیاستگذاری کشور منحصر به فرد بوده و با توجه به این ظرفیت؛ بهترین ساختار برای تصویب سند هوش مصنوعی همین شوراست و همه دستگاه‌ها برای تدوین و تصویب این سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کنند. 

در این نشست همچنین بابک نگاهداری-رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی- معتقد بود هوش مصنوعی یک زیست بوم بزرگ با محورهای کلان در محورهای توسعه‌دهندگی، تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری، ناظران و کاربران بوده که لازم است اولویت‌ها و تقسیم کار ملی در حکمرانی هوش مصنوعی مورد توجه جدی قرار گرفته و سند ملی مرتبط با این موضوع با اولویت تعیین نهاد هماهنگ‌کننده، تدوین و نهایی شود.

طبق گفته وی تاکنون نیز ۶۰ کشور سند ملی هوش مصنوعی متناسب با سیاست‌های کشور خود را تدوین کرده‌اند و با تمامی تلاش‌های صورت گرفته، این سند در ایران، تنظیم و نهایی نشده که این تاخیر باید جبران شود.  

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.