تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1402 - 6:12
47 بازدید
کد خبر : 3634

شاهد یک انقلاب در حوزه تکنولوژی با استفاده از هوش مصنوعی خواهیم بود

شاهد یک انقلاب در حوزه تکنولوژی با استفاده از هوش مصنوعی خواهیم بود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس نظام صنفی رایانه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی می‌شود شاهد یک انقلاب در حوزه تکنولوژی با استفاده از هوش مصنوعی باشیم و هر روز شاهد گسترش هوش مصنوعی خواهیم بود. امین مختاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آینده هوش مصنوعی و تاثیرات آن در جامعه، اظهار کرد: در بحث تکنولوژی

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس نظام صنفی رایانه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌بینی می‌شود شاهد یک انقلاب در حوزه تکنولوژی با استفاده از هوش مصنوعی باشیم و هر روز شاهد گسترش هوش مصنوعی خواهیم بود.

امین مختاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آینده هوش مصنوعی و تاثیرات آن در جامعه، اظهار کرد: در بحث تکنولوژی نسل‌های مختلفی از پیشرفت را داشته‌ایم، در ۲۵۰ سال قبل انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت و جمیز وات در مباحث نساجی و کشاورزی دستگاه‌هایی را تولید کرد که منجر به انقلاب صنعتی در جهان شد.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: اختراع برق یک انقلاب دیگر در حوزه تکنولوژی در جهان رقم زد، اختراع برق نسل دوم انقلاب صنعتی محسوب می‌شود، نسل سوم با روی کار آمدن رایانه‌ها شکل گرفت و نسل چهارم با روی کار آمدن اینترنت شکل جدیدی به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه اتفاقی را نسل بعدی در حوزه تکنولوژی می‌نامیم که اتفاقات جدیدی را رقم بزند، گفت: بزرگان حوزه تکنولوژی نسل پنجم را نسل هوش مصنوعی عنوان می‌کنند، قطعا نسل هوش مصنوعی بسیار بیش‌تر از سایر نسل‌ها مانند ماشین بخار، برق و رایانه مشاغل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یک دومینویی از شغل‌ها با هوش مصنوعی دچار تغییر و تحولات فراوان خواهد شد.

مختاری با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت مشاغل با روی کار آمدن هوش مصنوعی حذف می‌شوند، توضیح داد: اما قطعا شاهد تغییر و تحول در مشاغل خواهیم بود، برای مثال هوش مصنوعی در مشاغلی مانند پزشکی، آموزش، بازار مالی، کشاورزی تحول زیادی ایجاد می‌کند و این مسئله در چند سال آینده اتفاق می‌افتد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در چند ماه گذشته یک شرکت آمریکایی به نام(open AI) با اهداف غیرتجاری در حوزه هوش مصنوعی تاسیس شد، یادآور شد: موسسان شرکت و فعالان این حوزه بعد چند ماه ابراز نگرانی می‌کنند که باید در حوزه هوش مصنوعی یک نظام‌نامه طراحی شود که از این ابزار بهره‌برداری ضد بشری و نامناسب نشود، شرکت‌های فعال در این حوزه نباید خط قرمزها را رد کنند.

وی با تاکید بر اینکه عموما فارغ‌التحصیلان حوزه IT و فناوری اطلاعات در مورد هوش مصنوعی اطلاعات داشتند، عنوان کرد: اما این شرکت آمریکایی در چند ماه اخیر محصولی را ارائه داد که در آن می‌توان با ماشین و یارانه گفت‌وگو داشت و این باعث شد این مسئله عمومی شود، این تکنولوژی می‌تواند تهدیدزا محسوب شود و می‌توان اطلاعات زیادی را از این محصول ارائه شده در حوزه هوش مصنوعی دریافت کرد.

مختاری بیان کرد: برای مثال در این محصول ارائه شده توسط شرکت آمریکایی در حوزه هوش مصنوعی یک معمار می‌تواند خواسته مخاطب را با علم خود ترکیب کند و یک نقشه برای ساختمان تعریف کند، این مسئله در حوزه‌های متن، تصویر، صوت و ویدئو کارایی دارد، یعنی داده‌ها بررسی و سپس با استفاده از هوش مصنوعی یک خروجی ارائه می‌شود.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه شاهد برگزاری استارت‌آپ‌ها در فضای مجازی در حوزه هوش مصنوعی هستیم، یادآور شد: در این استارت‌آپ‌ها گفته می‌شود که در آینده چه مشاغل پرسودی در حوزه هوش مصنوعی وجود خواهد داشت، این استارت‌آپ‌ها می‌تواند زمینه کارآفرینی باشد، بیش از ۱۰ هزار شغل در شش ماه گذشته در جهان شکل گرفته که پایه آن‌ها بر اساس هوش مصنوعی است و زمینه‌های مختلف به افراد خدمت ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: برای مثال افراد به جای خواندن یک فایل ۲۰۰ صفحه‌ای می‌توانند این فایل را با استفاده از هوش مصنوعی به زبان‌های مختلف خلاصه کنند.

مختاری با بیان اینکه هوش مصنوعی در مباحث مشاوره و آموزش که خروجی آن به صورت متن و صوت منتشر می‌شود، تحول بسیار گسترده‌تر است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها به‌ویژه حوزه خلیج‌فارس هوش مصنوعی را وارد مباحث آموزشی کرده‌اند و برای تدریس از آن استفاده می‌کنند، در حال حاضر معلم در کلاس درس باید به‌گونه‌ای تدریس کند که برای تمام دانش‌آموزان با هر میزان یادگیری قابل فهم باشد، اما با هوش مصنوعی می‌توان برای هر دانش‌آموز با هر ضعف و قوتی تدریس جداگانه داشت.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود شاهد یک انقلاب در حوزه تکنولوژی با استفاده از هوش مصنوعی باشیم و هر روز شاهد گسترش هوش مصنوعی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه این سوال در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که آیا هوش مصنوعی می‌تواند جای افراد را در مشاغل مختلف بگیرد، گفت: هوش مصنوعی به‌صورت خاص این کار را نمی‌کند، اما افرادی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، می‌توانند جای تخصص ما را بگیرند، این اتفاق رخ خواهد داد، شاید در کشورهای در حال توسعه این کار دیرتر انجام شود.
انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.