تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1401 - 5:12
189 بازدید
کد خبر : 3085

نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی برگزار می‌شود

نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی برگزار می‌شود

ایسنا/قم دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی خبر داد. محمدرضا قاسمی، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی، در نشست خبری این همایش که ۲۵ اسفند برگزار شد، عنوان کرد: هوش مصنوعی علم جدیدی نیست و از همان زمان که

ایسنا/قم دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی خبر داد.

محمدرضا قاسمی، دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی، در نشست خبری این همایش که ۲۵ اسفند برگزار شد، عنوان کرد: هوش مصنوعی علم جدیدی نیست و از همان زمان که علوم کامپیوتر متولد شده هوش مصنوعی نیز بوده است و به هر میزان که ظرفیت‌های پژوهشی تقویت شده هوش مصنوعی نیز قوی‌تر شده است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری کلان قدرت‌های جهانی در زمینه هوش مصنوعی، تحرکات جریان‌های غیرهمسو در کشورهای منطقه (جذب نیروی نخبه از کشور ایران/ راه‌اندازی وزارت هوش مصنوعی و…) و کاربرد هوش مصنوعی در تمامی عرصه‌های سرنوشت‌ساز از دلایل اهمیت هوش مصنوعی در آینده جهان و حرکت کشورها به سمت توسعه این فناوری است.

وی با تاکید بر اینکه عقب ماندگی در عرصه هوش مصنوعی، موجب عقب ماندگی در تمامی عرصه‌های مهم و راهبردی خواهد شد، گفت: سال گذشته رهبر معظم انقلاب بر قرارگرفتن ایران در میان ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه هوش مصنوعی تاکید کردند؛ زیرا در آینده اداره دنیا مؤثر است.

قاسمی ادامه داد: در حال حاضر در زمینه هوش مصنوعی در عرصه مطالعات و تحقیقات در رتبه ۱۴ جهان قرار داریم اما در عرصه کاربردی سازی تقریبا در رده ۷۰ جهان هستیم.

وی با بیان اینکه همایش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» نویدبخش آغاز دوره‌ای نوین در علوم اسلامی بود، اضافه کرد: در همایشی که سال ۱۳۹۹ برگزار شد دو مرجع تقلید آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله صافی به مسئله هوش مصنوعی فرصت‌ها و تهدیدها تاکید کردند.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی به رشد و بالندگی «تمدن نوین اسلامی» تسریع می‌بخشد، بیان کرد: پیشگامی حوزه علمیه در هوش مصنوعی موجب پیشگامی حوزه علمیه در حکمرانی آینده خواهد شد.

وی بر لزوم توجه به مبانی و مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ناظر بر رویکردهای اسلامی تاکید کرد و گفت: توسعه صرفاً فنی هوش مصنوعی بدون بهره‌گیری از معارف عمیق اسلامی به بیراهه خواهد رفت. معتقدیم هوش مصنوعی با تجهیز به اندیشه اسلامی، یک فناوری تعالی ساز خواهد شد.

قاسمی اظهار کرد: در راستای برگزاری این همایش اقدامات بین‌المللی انجام شده است و در سفری به عراق و ترکیه با شخصیت‌ها و مجموعه‌های حوزوی و دانشگاهی و شخصیت‌های اثرگذار جلساتی برگزار شد. در این سفر ظرفیت‌هایی شناسایی و تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه هشت دانشگاه تاثیر گذار کشور در این همایش مشارکت دارند، افزود: این همایش در شهریور ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی شده است تا شهریور ۱۴۰۲ مقالات دریافت شده باشد.

وی یادآور شد: اعطای جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) برای برگزیدگان محورها و قالب‌های ارائه آثار به همایش، تبادل تجارب موفق در قالب نشست‌های اندیشه ورزی (از طریق فراخوان و ارزیابی)، اجرای کارگاه‌های آموزشی و ترویجی (از طریق فراخوان و ارزیابی)، برگزاری نمایشگاه‌های ادواری وبرگزاری نمایشگاه جانبی از جمله برنامه‌هایی است که برای این همایش در نظر گرفته شده است.

نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی برگزار می‌شود

به دنبال ایجاد شبکه نخبگانی در هوش مصنوعی هستیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی جعفر زاده دیرآبادی، رئیس اندیشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه، در این نشست عنوان کرد: اهداف این همایش در سه دسته دانشی، ایجاد شبکه نخبگانی و گفتمان سازی برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: گسترش مطالعات بین رشته‌ای و مرز دانشی با موضوع هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی در حوزه‌های علمیه جهان اسلام، تولید نظریات علمی در حوزه‌های فناورانه و نقش فناوری در رسیدن انسان به زیست متعالی از جمله اهداف دانشی این همایش است.

وی افزود: ایجاد شبکه علمی نخبگانی بین‌ المللی؛ متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی فعال و اثرگذار و با همکاری حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های جهان اسلام و سایر مراکز علمی بین‌ المللی، تجمیع نظرات و استفاده از تجربیات موجود در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف نظریه پردازی‌های حوزه هوش مصنوعی برای رسیدن به متدولوژی مطلوب، ایجاد شبکه نخبگان حوزه‌های راهبردی و سیاست‌گذاری برای تولید ادبیات و نگارش اسناد بین‌المللی اسلامی در زمینه هوش مصنوعی و ایجاد خودکفایی نسبت به اسناد ابلاغی سازمان‌های بین‌المللی با مبانی سکولار با هدف جلوگیری از نفوذ مبانی الحادی و التقاطی از اهداف ایجاد شبکه نخبگانی است.

جعفر زاده دیرآبادی ادامه داد: احیای میراث تمدنی تاریخ اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامی، جریان سازی در حوزه نیاز جوامع به فناوری پاک و تولید علوم انسانی اسلامی، گفتمان سازی در زمینه مزایا و آسیب‌های بهره‌گیری از هوش مصنوعی در تولیدات علمی حوزه علوم اسلامی و گفتمان سازی نسبت به مختصات تمدن نوین اسلامی و ظرفیت‌های علمی و فنی مورد نیاز برای تحقق آن از اهداف گفتمان سازی این همایش است.

محورهای همایش

بهروز مینایی بیدگلی، دبیر علمی همایش بین‌ المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی، نیز در این نشست در رابطه با محورهای این همایش عنوان کرد: بررسی فقهی، حقوقی، فلسفی و اخلاقی هوش مصنوعی، مطالعات و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی هوش مصنوعی، مطالعات سایبرنتیکی و هوش مصنوعی، آینده‌پژوهی هوش مصنوعی، تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها، حکمرانی و سیاست‌گذاری هوش مصنوعی، هوش مصنوعی؛ علوم انسانی و اسلامی دیجیتال، ظرفیت شناسی هوش مصنوعی در کارکردها، فرایندها و علوم اسلامی، زیرساخت‌ها و محصولات هوش مصنوعی و علوم اسلامی و مرزهای دانشی هوش مصنوعی و علوم اسلامی محورهای این همایش است.

وی ادامه داد: علاقه مندان می‌توانند در قالب مقاله علمی، یادداشت تحلیلی، محصول فناورانه، محتوای ترویجی و هنری، طرح‌ها و سامانه‌های در حال توسعه، ایده پردازی و تجربه نگاری، زیرساخت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آثار خود را ارسال کنند.

مینایی بیدگلی اضافه کرد: رویکردهای کلانی برای بهره گیری هدفمند از هوش مصنوعی و نقش آفرینی موثر در میان کشورهای اسلامی داریم که تعیین سیاست‌های لازم در جهت قرارگیری کشور در بین ۱۰ کشور برتر زمینه هوش مصنوعی، تاکید ویژه بر گسترش مطالعات بنیادین عرصه هوش مصنوعی و ایجاد نقش محوری برای حوزه‌های علمیه در راهبری رویکردهای کلان نظام اسلامی در مساله هوش از جمله رویکردهایی است که داریم.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و فضای مجازی، ادامه داد: ایجاد مدیریت یکپارچه و به دور از موازی کاری در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هوش مصنوعی، تجمیع ظرفیت‌ها به منظور ترسیم پیوست فرهنگی هوش مصنوعی و توجه ویژه به افزایش دانش عمومی در زمینه سواد هوش مصنوعی خصوصا نسل جدید از دیگر رویکردها است.

شایان ذکر است در پایان این نشست از سایت همایش به نشانی aicisc.com رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.