تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 2:46
140 بازدید
کد خبر : 1143

۳ پلتفرم حوزه هوش مصنوعی رونمایی شد

۳ پلتفرم حوزه هوش مصنوعی رونمایی شد

۳ پلتفرم حوزه هوش مصنوعی با حضور معاون علمی و فناوری به مرحله رونمایی رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز، ۳ پلتفرم حوزه هوش مصنوعی با حضور سورنا ستاری  و مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه فناوری اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی در محل معاونت علمی و فناوری رونمایی شد.

دکتر مهدی محمدی در این مراسم گفت: استارت آپها و کسب و کارها می توانند تا یک ماه به صورت رایگان از  پلتفرمهای این شرکتهای دانش بنیان که امروز رونمایی می شوند بهره مند شود.

پلتفرمی بر پایه هوش مصنوعی با ۴۰ ماژول هوش مصنوعی

یکی از سامانه هایی که در این مراسم رونمایی شد سامانه ای بود که کاربردهای مختلفی داشت و در شرایط اپیدمی کرونا هم قابل استفاده است. برگزاری آزمون های مجازی در شرایط شیوع کرونا ویروس یکی از کاربردهای این سامانه است که تاکنون در اختیار دانشگاه آزاد و بخشی از دانشگاه تهران قرار گرفته است.

در این بخش، امکاناتی همچون تشخیص چهره، سلامت پاسخ‌های داده شده، تطبیق صوت و پاسخ دهنده، نظارت آنلاین در زنده بودن تصاویر ارسالی و تبدیل پاسخنامه‌های متنی به صوت اندیشیده شده است.

یکی دیگر از بخش های این سامانه «داشبورد کرونا» بود که به عنوان دستیار متخصصین رادیولوژی عمل می کند و سرعت و دقت تشخیص کوید ۱۹ را از طریق پردازش تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه افزایش می‌دهد. این سامانه با استفاده از نوآوری در پیش پردازش تصاویر و الگوریتم‌های یادگیری ژرف می‌تواند ناهنجاری‌هایی که در مراحل ابتدایی در تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه دیده نمی‌شوند را تشخیص دهد.این سامانه در بیمارستان سینا پیاده سازی شده است.

از دیگر بخش های این پلتفرم «سامانه دیپلماسی» برای تحلیل اخبار و گزارش‌های ترند شده در شبکه‌های اجتماعی است  که در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

بخش دیگری که مربوط به حضور و غیاب می شود نیز در دانشگاه صنعتی شریف اجرایی شده است. 

تولید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه پردازش صوت، تصویر و متن

دیگر پلتفرمی که مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت می کند و محصول آن رونمایی شد سامانه ای کاربردی در پردازش صوت، تصویر و متن بود. این شرکت با هدف تولید و توسعه محصولات و راهکارهای خلاقانه در حوزه فناوری اطلاعات و به طور خاص هوش مصنوعی توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر ایران تاسیس شده که در زمینه پردازش و تحلیل متن، پردازش تصویر و ویدئو، پردازش و تحلیل گفتار، ذخیره سازی و پردازش کلان داده ها، ارائه تحلیل های هوشمند، خدمات هوشمند استخراج اطلاعات، تولید سامانه های هوشمند، طراحی داشبوردهای اختصاصی به کسب و کارها خدمات ارائه می کند.

این سامانه بیش از ۶۰ ماژول مبتنی بر هوش مصنوعی را می تواند به کسب و کارها ارائه دهد.

پردازش متن به گفتار، هوش تجاری، پردازش زبان‌های طبیعی، پردازش تصاویر و ویدئو و تحلیل شبکه‌های اجتماعی از کارکردهای سامانه پیاده سازی شده از سوی این محققان است.

تولید سامانه ای برای ارائه دهنده خدمات در بخش های نفتی

از دیگر شرکتهایی که در این مراسم با حضور معاون علمی و فناوری رونمایی شد مربوط به شرکت تولید کننده محصولات مبتنی بر پردازش تصویر و متن و فعالیت در بازارهای بین المللی بود که سامانه پایش محیط صنعتی را طراحی کرده است.

 در حال حاضر ۳ رقیب برای محصولات این شرکت وجود دارد.

سامانه پایش محیط صنعتی از دستاوردهای این شرکت است که در آن امکاناتی چون کنترل کارکنان از لحاظ تجهیز آنها به ابزارهای ایمنی، کنترل حضور آتش نشانان، ارگونومی بدن کارکنان در هنگام کار کردن در محیط صنعتی و کنترل حضور و غیاب آن پیش بینی شده است. این سامانه قادر است که دوربین های مدار بسته متصل شود و محیط‌های صنعتی مورد آنالیز و تحلیل قرار دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه